Statistik, enkäter och marknadsundersökningar med SISS
Analys av bl.a. miljö- och energimätningar med SIGS
ANASYS AB presenterar

Fjällvandring Storulvån - Blåhammaren -Sylarna - Storulvån juli 1994

1994 vandrade min fru Marie och jag från Storulvån via Blåhammaren till Sylarna och sedan tillbaka till Storulvån. Denna text är inskriven våren 1997. Jag har i samband med detta skrivit in några kommentarer och dessa markeras med att de börjar med ordet: Kommentar.

Packlista

Utrustning   S=Staffan, M=Marie

Gemensamt

Sjukvårdslåda med plåster, sax, gasbinda, bomull, kompress (S)
Myggstift (S)   Diskborste (S)      Toarulle 1 (S)    Kökshandduk (S)
Nål, tråd (S)   Karta (S)           Elastisk binda (S)
Liten visp (S)  Smörkniv (S)        Plastpåsar (S)    Konservöppnare (S)
Snöre (S)       Kompass (S)         Kortlek (S)       Radio (S)
Termos (S)      Sprängtråd (S)      Astronfilt (S)    Plastkassar (M,S)
Margarinask (S) Tändstickor (S)     Bred häfta (S)    Magnecyl (S)
Skavsårsplåster (S)

Personligt

Ryggsäck        Regnskydd(plastsäck)Sovsäck           Liggunderlag
Mugg            Bestick (Kniv, Gaffel, Sked, liten sked) Plånbok
Liten vattenflaska Kåsa             Tallrik djup      Biljetter
Tvål            Tandborste          Tandkräm          Hårschampo
Handduk         Kameror             Film              Plastkasse 2 st.
Anteckningsbok  Pennor              Bok               Slidkniv
Godispåse

Ryggsäck       Regnskydd (plastsäck)    Sänglinne     Liten vattenflaska
Mugg           Bestick (Kniv, Gaffel, Sked, liten sked)
Kåsa           Tallrik djup        Biljetter
Tvål           Tandborste          Tandkräm           Hårschampo
Handduk        Kameror             Film               Plastkasse 2 st.
Anteckningsbok Pennor              Bok                Slidkniv
Godispåse      Ryggsäcksregnskydd  Plånbok

Kläder

Mössa           Tjock kofta         T-tröja (2st.)     Långärmad skjorta (2st.)
Handskar        Toppluva            Tunna sockar (4par)Tjocka sockar (2 par)
Träningsoverall Kalsonger (5 par)   Underställ (tröja+långkalsonger)
Kängor          Regnkläder          Långa byxor        Linne 2 st.
Jacka           Shorts              Byxholkar          Gummiband
Vadarskor       Långa strumpor (2 par

Vid avfärd

Skor, tunna sockar, kalsonger, långbyxor, linne, skjorta

Varmt vatten i termos (S) för kaffe, te och varma koppen.
Matkasse för kvällsmat, frukost och lunch med mackor, youghurt, pannkaka, sylt, frukt.

Kommentar: Ovanstående packlista har blivit mindre jämfört med de två vandringar mellan Abiskao - Kebnekajse - Vakkotavare 1992 och 1993, som också beskrivs på denna hemsida. Detta beror på att denna vandring är kortare (4 dagar) samt framför allt att vi inte tältar utan bor i fjällstationerna. Vi har inte ens med oss stormkök utan klarar lunchen med varmt vatten i termos.

Detta medförde att min packning för denna vandring stannar på 18kg och Maries packning väger endast 10 kg. Detta medför att vandringen känns betydligt lättsammare jämfört med en långvandring.

kebne Vi är nu redo för att lämna Storulvån och börja vår vandring mot Blåhammaren.

Dag 1: 4/7 1994 kl. 12.00

Vi har nu kommit halvvägs till Blåhammaren från Storulvån och solen skiner från en klarblå himmel med en ljum sydlig vind och c:a 20 grader i skuggan.

Vi åkte med tåget från Gävle station strax efter midnatt och var framme i Enafors 8.30 i morse. Bussen tog sedan c:a 20 minuter upp till Storulvån. Vi var nog 30 st, då det var ett ungdomsgäng med.

Vi åt frukost i Storulvån på mackor, som vi haft med oss. Vi lämnade sedan Storulvån strax före 10.00. Efter c:a 1 timmes promenad var vi tillsammans med ett par från Borås och vi har sedan gått tillsammans.

Vi kom en timme senare fram till Ulvåtjärnsstugan och har således gått 6 km på 2 timmar. Strax före stugan var det ett vad c:a 10 meter brett och 1 dm djupt. Vi tog av kängorna och stövlar och använde våra vadarskor, vilket gick bra. Vi sitter nu och fikar strax före stugan.

kebne Här är jag på väg över vadet vid Ulvåtjärnsstugan.
kebne Snart framme vid Blåhammaren.

Dag 2: 5/7 1994 kl. 12.00

Vi kom iväg i går vid 13.00 från stugan och gick sedan flera km uppför. Det var rätt så jobbigt i värmen, men efter c:a 4 km uppför planade det ut och 2 km senare var vi framme i Blåhammaren. Klockan var då 15.00, så det hade gått fort fast det var uppför. Vi gick således de 12 km på 5 timmar inkl. lunch och raster.

Vi var lite trötta särskilt efter en dåligt nattsömn på tåget, så vi duschade och tog det sedan lungt. Klockan 18.00 var det middag med salladstallrik till förrätt, älgskav med potatis till huvudrätt och citronfromage med kaffe till efterrätt. Då blev vi rejält mätta.

Det hade blivit lite moln på himmlen, men det var helt klart i norr. Vid 21-tiden kom solen fram under molnskärmen och vi satte oss med paret från Borås mot en norrsluttning och njöt av solnedgången.

Vi hade inte haft något problem med mygg, för att juni var kall, men nu kom det en del mygg i värmen och från skogsvegetationen i norr, som inte var så långt bort.

Efter en god natts sömn klev vi upp 7.00 i morse och packade och städade. 8.00 åt vi frukost samt gjorde iordning ett lunchpaket, som vi köpte där. Det var lite molnigt i söder mot Sylarna och klart i norr och en ljum västlig vind.

Strax före 9.00 gick vi från Blåhammaren. Då hade det redan klarnat upp även mot Sylarna. Vi gick i början i knickers och långbyxor som skydd mot solen. Det var mycket lätt att gå delvis utför men delvis lite blött. Det blev allt varmare, så efter 2 timmar bytte vi till kortbyxor och satte på solkräm.

Vi har nu haft paus en halvtimme och vi har redan gått c:a 9 km. Det är väldigt varmt med 25 grader i skuggan och 37 grader i solen. Nu skall vi försöka orka vidare i värmen.

kebne På väg från Blåhammaren mot Sylarna.
kebne På väg upp mot Sylarna och fjällstationen.

Dag 2: 5/7 1994 kl. 19.45

Efter lunchpaus fortsatte vi i värmen. Den tog bra och det blev jobbigt i uppförsbackarna. Som tur var så var det mera utför än uppför. De som gick från Sylarna mot Blåhammaren fick det däremot mycket jobbigt. Man bör nog inte gå åt det hållet.

Vid 15-tiden kom vi fram till jocken c:a 3 km från Sylarnas fjällstation. Där tog vi vår andra långa paus och åt från vårt lunchpaket samt svalkade kroppen i det kalla vattnet. Vi hade en mycket fin utsikt mot Sylarnas fjällmassiv.

Vi gick sedan vidare över jokken och upp mot Sylarnas fjällstationen, dit vi kom 16.45, så vi hade hållit vårt planerade tidsschema perfekt.

Det är mycket fint här i fjällstationen, som är relativt nybyggd. Vi har fått ett eget rum. Vi lagade sedan spagetti och köttfärssås med hårdbröd. Nu sitter vi ute och dricker en mugg vitt vin med kex. Det verkar vara mycket dåligt väder mot Storulvån, där det är grått och troligen regnar. Det blåser även lite svalt från det hållet, annars är det fint här med solsken.

kebne Vi gjorde en tur runt Herrklimpen. Utsikt mot Helagsfjällen i fjärran.
kebne Sylarnas fjällstation.

Dag 3: 6/7 1994 kl. 20.45

Klockan är snart 21.00 och solen steker på från en molnfri himmel. När vi vaknade i morse, var det lika vackert väder som tidigare. Jag har blivit ordentligt bränd av solen. Mina öron är svullna och röda och benen och armarna svider.

Jag borde haft min gula hatt som skydd mot solen och smörjt in armar och ben ordentligt med rikrig solkräm. Jag skulle även haft med den tunna overallen att gå i och lämna hemma den tjocka overallen samt koftan och några tjocka sockor, som ej behövs, då vi bor inomhus.

På förmiddagen tog vi en tur på c:a 5 km runt Herrklimpen och såg bl.a. bort mot Helagsfjällen. Till lunch åt vi varma koppen och macka.

På eftermiddagen gjorde vi en kort tur upp efter jokken. En del har gått upp mot Sylarnas topp. Till middag åt vi stekt renkött med ris och lök, vilket smakade härligt. Vi har även gjort en liten tur nedför jokken mot dalen.

Vi sitter nu i rummet med öppet fönster för att få in lite frisk luft, men solen skiner så det är över 25 grader i rummet - puhh. Vi är dock tacksamma för att det inte finns någon mygg än. Det var kallt i juni och jag tror att det oftast är lite mygg här i Sylarna, då det är långt till vegetationen.

Jag har inte haft några skavsår på hälarna, då jag har tejpat dom i förväg vid starten i Storulvån. Jag fick däremot en blåsa på lilltån, men det känns inget.

Marie har haft ont i vaderna efter gårdagens march från Blåhammaren, så hon får stretcha för att få bort värken.

kebne På väg från Sylarna till Storulvån med en blick tillbaka mot Sylarnas fjällmassiv.

Dag 5: 8/7 1991 kl. 11.40

Vi sitter nu på tåget på väg hem.

I går morse, när vi vaknade i Sylarna, var det lika fint väder som vanligt. Vi klev upp 7.00. Det var tur att vi hade väckarklocka med, så att vi kom upp i tid. Klockan 8.30 var vi färdiga för avfärd.

Jag hade kommit på att jag kunde använda en oanvänd näsduk under mössan som skyddade öron och hals mot solen. Det var tur för mina öron gjorde fortfarande ont och var svullna. De blev dock bättre under dagen tack vare skyddet.

Jag gick i T-tröja och knickers med höga strumpor, så det var bara armarna, som var fria för solen. Det kändes bra och jag blev inte särskilt svettig. Marie hade fortfarande ont i vaderna och hade därför något svårt för att gå utför.

Vi gick först 3 km ner mot den stora jokken, där vi tog en kortare paus före fortsatt färd. Uppför backen gick vi om två tjejer, som var ute första gången. Vi träffade på dom några gånger till samt framme i Storulvån.

Vi träffade även på tre amerikanare, som var på väg till Sylarna. Vi hade mött dom några dagar tidigare på väg från Sylarna till Blåhammaren. Nu gjorde dom en runda till och skulle fiska med en svensk. De tycktes stortrivas i de svenska fjällen med sitt vackra väder.

Vi var framme vid vindskyddet halvvägs till Storulvån redan vid 11.00. det var mycket lätt att gå med en bred stig. Solen flödade och det var mycket varmt.

Nästa paus tog vi vid bron några km före Storulvån. Där kom tjejerna, som vi tidigare träffat, ifatt oss och de tog också paus där och lagade mat.

Vi kom sedan fram till Storulvån 14.30. Vi hade bokat rum med dusch, så vi duschade och bytte om. Vi åt sedan Schnitzel med potatis och öl i resturangen. Vi tog ingen 3-rätters middag, då den inte var så lockande. På kvällen visades bilder från Jämtlandsfjällen under vintern med turen Sylarna runt, vilken jag kände till.

I morse klev vi upp 7.30 och åt egen frukost i köket. Vi packade och åkte med taxi 9.00 till Enafors, där tåget gick 10.05. Solen flödar som vanligt, men luften är bra på tåget, då det är moderna vagnar.