Statistik, enkäter och marknadsundersökningar med SISS
Analys av bl.a. miljö- och energimätningar med SIGS
ANASYS AB presenterar

Kebnekaise med toppbestigning via Västra leden 1999

21 maj 1999

I sommar blir det åter en Kebnekaiseresa. Denna gång blir det en fjällvandring med min 20-åriga dotter Sandra. Det blir hennes första riktiga fjällvandring även om hon var med till Kebnekaise vid 6 års ålder, då vi bodde där med halvpension.

Denna gång blir det tältning och vi åker upp i mitten av juli. Planerna är att sätta upp tältet en bit upp mot Kebnekaise utefter Västra leden och sedan göra toppbestigningar därifrån. Men som vanligt beror det förstås mycket på hur det blir med vädret.

Dag 1: Torsdag 15/7 1999 kl. 17:00

Vi har nu packat våra ryggsäckar och väntar på att åka i väg till tåget c:a 18.30. Som vanligt har jag för mycket i ryggsäcken och den väger över 25 kg. Detta beror bl.a. på att vi har en del mat med oss.
Det kom inte så mycket regn här jämfört med södra Sverige när ett lågtryck drog förbi i natt. Detta regnväder drar nu i väg norrut och här är klart väder och runt 25 grader. Jag hoppas verkligen att det är svalare i Kiruna -Kebnekaise.
Kebne99 Vi är klara för att kliva på tåget till Kiruna.

Dag 2: Fredag 16/7 1999 kl. 21:00

Vi ligger nu i vårt tält någon km från fjällstationen i Kebnekaise och vilar oss efter dagens vandring.

I går kväll startade vi vår resa från Gävle med tåget kl 19.17. Vi hade två liggplatser i en liggvagn för 6. Där låg bl.a. 3 killar som skulle vandra genom Sarek.

Vi trodde att tåget under natten skulle köra ikapp det oväder som härjat söderut, men som tur var låg det före oss.

Tåget var något försenat, så vi kom fram till Kiruna kl 10.30. Då var det mulet , duggregn och varmt. Vi väntade i tågstationens väntsal några timma fram till 12.15, då bussen skulle gå.

Det var även många andra vandrare där, som hade åkt med tåget och nu skulle vidare till Nikkaluokta. En del passade på att göra en promenad upp till centrum.

Vi hann även bli bekant med några, som vi senare kom att träffa flera gånger under veckan. Medan vi väntade på bussen upphörde regnet och det ljusnade.

Kl. 12.10 kom en tom buss till stationen, vilket var en extra buss som man skickat, då det var så många vandrare. Vi kom således iväg tidigare före de ordinarie bussen. Resan kostade 56:- enkel och 110:- tur och retur, vilket vi beställde. Vi kom fram till Nikkaluokta kl 13.15.

Båten över Ladtjojaure skulle gå 14.00, vilket ingen hinner med, då det tar drygt en timme att gå till sjön. Nästa båt skulle sedan gå först 15.30, så vi åt först pytt i panna i restaurangen i Nikkaluokta.

Alla som åt där samt alla som gick direkt till Ladtjojaure var vid sjön, då båten skulle gå 15.30. Detta medförde att det blev väldigt fullt på båten och några kom ej med. Det hade varit bra om båten som gick 14.00 i stället hade gått 14.30 och då tagit de vandrare som gick direkt från bussen till sjön.

När vi åkt över sjön och in i deltat syntes att det var extremt högvatten. Det hade nämligen regnat mycket från ovädret, som gått före oss samt att det var varmt (25 grader) och full snösmältning.

Båten åkte därför längre in i floden än vanligt, då bryggan inte gick att använda. Vi fick använda en mindre båt som provisorisk brygga och försöka att hoppa iland, vilket var lite svårt för en del men det gick bra.

Kebne99 Det var c:a halv meter högre vattennivå än normalt.
Kebne99 Vi hjälptes åt att komma iland via en provisorisk brygga.
Vi kom sedan igång med vandringen 16.30 upp mot Kebne. Det var varmt, fuktigt och väldigt mycket mygg. Det gick ej att gå i T-shirt eller shorts p.g.a. myggen. Många hade mygghattar som vi. Vi bar kepsar, som har ett myggnät som kan fällas ned. Det fungerar mycket bra.
Kebne99 Vi fortsätter vandringen i värmen och myggen.
2 timmar och en kvart senare var vi förbi Tarfalabron och hittade en öppen tältplats, där myggen någorlunda blåser bort.

Vädret är delvis ostadigt med mörka moln runt topparna och det har även kommit regnstänk.

Till sen middag har vi kokat makaroner och stekt korv, vilket smakade bra som vanligt.

Vi har även ringt hem och meddelat att allt är ok. 1997 byggde Telia en GSM-antenn på andra sidan av Ladtjovagge, så det går bra att ringa runt Kebne. Vi läser nu, skriver dagbok och lyssnar på radion.

Kebne99 Dimman låg tät när vi passerat Tarfalabron.

Dag 3: Lördag 17/7 1999 kl. 13:00

Vi sitter nu inne på fjällstationen och dricker kaffe med bulle (28:-).

I natt drog det igång och regnade ordentligt och det har fortsatt att regna hela morgonen. Vi tog det lugnt i morse och sov till 10.00. Det småregnade och var dimmigt.

Vi åt frukost på det varma vatten som fanns kvar i termosen från igår, så vi behövde inte dra igång stormköket.

Eftersom det regnade när vi bröt upp packade vi ryggsäckarna inne i tältet. Normalt har jag tältet längst ner i ryggsäcken, men nu packade jag först innertältet i en kasse och lade i ryggsäcken och sist av allt packade vi ihop yttertältet och lade detta i ryggsäcken. Detta medför att innertältet är torrt trots att det regnar.

När vi skulle gå hände flera incidenter i följd. När Sandra tog på sig sin ryggsäck lossnade ena bärremmen. Då hade en mutter lossnat och försvunnit, så att den bult som höll fast bärremmen var lös. Jag lagade detta med sprängtråd och en extra rem, som jag hade med.

När jag skulle ta på mig min ryggsäck hade en sprint till höftremmen ramlat av så höftremmen var lös. Jag lagade även detta med sprängtråd, vilket alltid är bra att ha med.

När Sandra sedan tog på sig sin ryggsäck igen lossnade hennes höftrem. Den var fastsydd på ett ställe, vilket inte gick att laga så hon får bära ryggsäcken utan höftbälte.

När vi sedan skulle gå hittade Sandra sprinten till min höftrem, så jag skall sätta tillbaka den senare.

Vi gick sedan i blötan den km som var kvar hit till fjällstationen. Här är rätt tomt nu mitt på dagen, men det dyker väl upp folk till kvällen. Enligt väderprognosen blir det hyfsat väder i två dagar och sedan sämre så vi går vidare i eftermiddag.

Dag 3: Lördag 17/7 1999 kl. 19:00

Jag sitter nu på en sten vid en storjokk vid Östra leden, som heter Jökelbäcken och funderar på hur vi skall göra i morgon.

På eftermiddagen idag gick vi vidare efter att ha fikat vid fjällstationen. Vi mötte folk, som kom från Singistugorna och hade haft stora problem med vad över jokkar bl.a. den som jag nu sitter vid.

Efter hand började det att regna och så småningom blev vi blöta av allt regn trots regnställ. Vi gick uppefter Västra och Östra leden, men mötte folk som sade att man inte kunde passera Jökelbäcken.

Man skulle i stället gå uppför Östra leden och passera jokken över en snöbrygga. Strax före denna, när vi stod i regnet, funderade vi på om vi skulle gå vidare.

Kebne99 Vi valde att följa Östra leden, då Västra leden korsar Jölkelbäcken som var svår att vada över.
Kebne99 Vi funderar i regnet om vi skall stanna eller fortsätta.
Vi beslöt att sätta upp yttertältet och vänta under detta. Regnet avtog framåt 17.00 och vi kunde laga mat. Så småningom upphörde regnet och vi satte även upp innertältet för att sova här, ännu en gång vid en brusande jokk.

Det är nu någorlunda bra väder med t.o.m. blåa gluggar i molntäcket. Vi försöker att torka våra blöta kläder samtidigt som man skall freda sig mot all mygg.

Det här är verkligen inget väder för turister utan tuffa tag för fjällvandrare, så Sandra får direkt uppleva dåligt väder på sin första riktiga fjällvandring och det går mycket bra.

Vädret kommer nog att bli bättre i morgon och vi planerar för en topptur, men frågan är hur man skall passera den här jokken, som inte är att leka med. Den kommer antagligen att minska, om det blir uppehåll, men frågan är om den blir tillräckligt liten. Den kan bli farlig för många vandrare de närmaste dagarna.

Kebne99 Man kunde passera Jökelbäcken med hjälp av en snöbrygga.

Dag 4: Söndag 18/7 1999 kl. 12:30

Nu sitter vi här i toppstugan på Kebnekaise och skall upp på toppen.

Vi klev upp 5.30 i morse och då var det riktigt bra väder. Efter att ha ätit frukost, värmt hett vatten till termos och packat det vi behöver i en ryggsäck gav vi oss av 6.45.

Vi gick över snöbryggan vid jokken, vilket gick bra. Sedan gjorde vi misstaget att gå på skrå utefter fjället mot Västra leden. Det var mycket jobbigt med stenskravel.

Det blev lättare att gå då vi nådde fram till Västra leden, men då blev det tvärbrant upp mot Kitteldalen.

Kebne99 Sandra tar sats för att hoppar över en spricka i snöbryggan över Jökelbäcken.
Kebne99 Vi var tvungna att under en timme passera ett bälte med stenskravel .
Där uppe mötte vi fyra grabbar, som var på väg ned. De hade gått upp i går kväll och var på toppen 03.00 i natt med bra väder. Vi passerade vadet över Kittelbäcken uppe i Kitteldalen kl. 08.30 med hjälp av gummiboots, vilket gjorde det enkelt.
Kebne99 Vi korsar först en mindre jokk.
Kebne99 Sedan går vi över Jökelbäcken med hjälp av gummiboots.
Nästa brant, som var vid ett snöfält på väg upp i passet mellan Tuolpagorni och Vierremvare, var nog ännu brantare.

Samtidigt gick tre personer från ett tält i Kitteldalen. De gick alla tre med stavar, vilket börjar bli vanligt i år. De gick så småningom i kapp oss. De hade gått från Nikkaluokta och hela vägen upp till Kitteldalen på en dag, vilket är väldigt mycket.

Vi kämpade vidare över Vierremvare och ner i Kaffedalen, där vi fikade varma koppen och hårt bröd. Vi fortsatte sedan från Kaffedalen 11.00 och var uppe vid toppstugan 12.00.

Det kändes som om stigen drog iväg för mycket mot väster och ibland var den väldigt svår att se. Man måste hela tiden titta ordentligt. Sedan kom vi upp mot fångstarmen, vilket är höga käppar med kors på.

Man följer sedan dessa åt höger och kommer sedan fram till stugan. Det visade sig senare att den rätta leden hade svängt av till höger och sedan rakt upp mot toppstugan. För att se detta måste man se de röda prickarna, som finns på en del stenar, så man får inte var färgblind.

Det har nu börjat att regna och det är dimmigt, men vi skall ändå snart göra ett toppförsök.

Under tiden kan jag konstatera att det har blivit väldigt skräpigt och nedslitet i stugan. Det verkar som att det är en del turister, som når toppen, skräpar ned utan att städa efter sig. Om man tar med sig olika förpackningar på vandringen skall man även ta med sig detta tillbaka.

Toppstugan har sedan 1997, när jag var här sist, blivit mycket sämre med skräp, trasiga fönster, vatten på golvet, trasigt tak, uppeldade madrasser o.s.v.

Ansvariga får nog ta nya tag och sätta ordentliga regler för hur stugan skall användas. Men det är viktigt att den finns för alla vandrare.

Ett förslag kan vara att ta bort spisen, ha en ordentlig plåtbänk, inga tyger eller madrasser utan enbart trämöbler/sängar och att alla, som vill använda den, skall betala för detta i fjällstationen.

Kebne99 Vi är på väg utför Vierremvare ned till Kaffedalen.
Kebne99 I Kaffedalen fikade vi bland stenarna.

Dag 5: Måndag 19/7 1999 kl. 16:00

Vi sitter nu nyduschade i servicebyggnaden vid fjällstationen i Kebnekaise.

I går hade vi riktigt tur med vädret fast det egentligen var dåligt. När vi skulle gå mot toppen strax efter 12.00 började det att regna ordentligt, så vi stannade kvar i stugan.

De som gått före oss upp på toppen nådde denna i regn, men dimman hade försvunnit. Under tiden dök det upp flera vandrare, som gått Västra leden och mot slutet i regn. Vi blev rätt många till slut.

Framåt 14.00 slutade det att regna. Vi gick då mot toppen, vilket tog c:a 25 minuter. Själva toppbestigningen på snöfältet tog sedan c:a 15 minuter. Vädret hade blivit så pass bra att man såg fjällen runt om, men man kunde inte se till Sarek. Det var helmulet men högt i tak.

Kebne99 Vi lämnar toppstugan för att gå mot toppen.
Kebne99 Efter 15 minuters vandring såg vi hela snötoppen.
För Sandra var det förstås en särskild upplevelse, då det var första gången. Där uppe var toppen av snö och ej is som förra året (se Kebnekaise 98). Till att börja med var det enkelt men jobbigt att gå i snön. Sedan smalnande det i toppen och den blev bara 4-5 dm bred och brant på sidorna.
Kebne99 Härligt att vara uppe på snötoppen.
Kebne99 Mot sydväst med Kungsleden i dalgången. Se även motsvarande bild i Kebnekaise 1997.
Kebne99 Sydtoppen närmast och Nordtoppen längre bort.
Kebne99 3:e året i följd på Kebnekaise.
Kebne99 På väg ner mötte vi andra som var på väg upp mot toppen.
Vi lämnade sedan toppstugan strax före 16.00. Vi gick då rakt neråt mot Kaffedalen, då det fanns en led där. Men efter ett tag var den svår att hitta och vi kom denna gång för långt åt vänster. Det var dock inga problem att hitta ned fast jobbigt i stenskravlet.

Det vore bra om dessa "leder" var bättre markerade. Det finns tydligen röda prickar, som det gäller att kunna se. Dessa har man dessutom ingen hjälp av om det ligger ett snötäcke över. Det finns även stenrösen här och där men de markerar inte leden så väl.

När vi gick neråt mötte vi flera, som var på väg upp i det nu åter dåliga och dimmiga vädret. En del hade bara joggingskor och knappt någon packning, så man undrar om dom varit på vandring förut. Här behövs ordentliga kängor för stenvandring och djupa vad samt mat, vätska och byte av kläder samt regnkläder förstås.

På väg utför snöfältet ner mot Kitteldalen satte jag på mig regnbyxorna och drog dom över jackan, så att den inte skulle ta in snö. Sedan åkte jag på ändan utför med Sandra bakom mig.

Det gällde att bromsa ordentligt med klackarna då det var brant. Alternativt kan man gå/kana ner på kängorna (se Kebnekaise 97) eller gå utför på stenarna.

Kebne99 På väg utför Vierremvare med Singitjåkka rakt fram och foten av Tuoplagorni till vänster.
Kebne99 Det var jobbigt att ta sig utför det branta snöfältet.
Vi gick sedan vidare utför Kitteldalen. Vi skulle bl.a. passera en jokk, som kom från vänster och varit rätt liten på morgonen. Nu hade den blivit betydligt större och vi fick åter nytta av gummibootsen, som vi trädde över kängorna.

Vi följde Västra leden neråt och kom nästan fram till Jökelbäcken, som kom från Östra leden. Det var fortfarande svårt att vada över den, så vi gick uppåt mot snöbryggan, där vi hade vårt tält på andra sidan.

Vi gick över på snöbryggan, som fortfarande var stabil, men man vet aldrig när den faller ihop. När vi sedan kom till tältet 20.15 och var blöta och trötta började jag direkt med maten. Om jag hade gått in i tältet hade jag nog inte kommit ut igen.

Tyvärr började det åter att regna, så där stod man och försökte laga mat i regnet. Det blev spagettimix och makaroner.

Sedan var det dags att byta till något torrt och försöka att sova. Det regnade halva natten och sedan klarnade det upp och blev kallt. Jag sov inte många timmar framför allt för att tältet låg på en sluttning, så man halkade hela tiden ner på det hala liggunderlaget.

I morse kändes det dock att värmen kom. Det var helt klart och solen sken. Tack vare solen kunde vi torka alla kläder och annat, som vi lagt ut på marken. Under tiden kom flera vandrare förbi, då vi låg bara 5 meter från Östra leden. Bl.a. kom två grupper med guide för en topptur.

Kebne99 Vi vaknade med härligt väder.
Kebne99 Grupperna som via Östra leden skulle bestiga Kebnekaise passerade vårt tält.
Vi packade ihop och gick till fjällstationen vid 11-tiden på förmiddagen. Här får man tälta minst 150 meter från stationen, så vi har satt upp tältet på höjden väster om stationen vid Kaipak. Sedan har vi beställt servicekort för matlagning, torkrum, dusch och bastu för 50:- per person och dygn för STF-medlemmar. Vi tänker ligga här i tält två nätter och sedan ligga inne på fjällstationen en natt innan vi åker hem.
Kebne99 Vi tänkte sätta upp tältet här några hundra meter väster om fjällstationen.

Dag 6: Tisdag 20/7 1999 kl. 13:00

Det är fantastiskt vad vädret kan förändras. Nu sitter vi i gassande solsken uppe i Tarfaladalen och njuter av utsikten mot Kebnekaise och alla glaciärer i dalen.

I går fortsatte vi att ta det lugnt och vilade benen efter toppturen. Efter middagen, som vi tillagade i servicehuset, gick vi ner till huvudbyggnaden och läste lite och tog det lugnt.

Kl. 20.30 började informationen om toppturen via Östra leden med guide. Vi lyssnade lite och gick sedan in i matsalen och beställde våffla med hjortronsylt och grädde (30:- per person). Det smakade verkligen bra.

När vi sedan gick tillbaka mot tältet efter 21.00 hade molnen delvis skingrats. Det var stark västlig vind och ingen mygg. Solen sken på Tuolpagorni innan den gick ned.

I natt kändes det att det var rätt svalt med 5-10 grader och vinden avtog. I Morse var det helt klart väder, rätt varmt och full fart på alla, som ville iväg i det fina vädret.

Kebne99 På kvällen blåste myggen bort med en stark västli vind.
Kebne99 Nästa morgon var det jättefint väder för en vandring till Tarfala.
Vi klev upp strax före 8.00 och köpte nybakad bröd (6:-/st) till frukost. När vi sedan packade för dagens tur kom en guide med en grupp (30-40 st.) för vandring via Östra leden till toppen på Kebnekaise.

Vi var klara 9.30 och gick då iväg mot fjällstationen och såg att det var 16 grader i skuggan. Senare var vi framme vid Tarfalabron och vek av uppåt mot Tarfaladalen.

Det var härligt väder, vilket även gjorde det svettigt trots att jag gick i enbart shorts och t-shirt.

Det var delvis rätt brant men en fin stig att vandra. Man måste dock ha kängor eller stövlar, då det även är blött och stenigt.

Kebne99 Vi passerade Tarfalabron och vek sedan av uppåt mot Tarfala.
Kebne99 Stigen var lätt att gå och följde jokken upp i dalen.

Innan vi kom till stugorna vek vi av uppåt från leden och gick c:a 20 minuter en bit ovanför leden. Till slut avtog sluttningen och vi kunde se forskningsstationen och Tarfalastugorna.

Vi stannade vid denna utsiktspunkt och har nu ätit lunch på 1480 m.ö.h. Det blev varma koppen och bröd, som blev över från i morse.
Kebne99 Vattnet var lätt grönaktigt.
Kebne99 Första delen av vandringen var lätt att gå.
Kebne99
Den synbarligen högsta toppen till höger om glaciären är Nordtoppen
till vänster om denna ser du den vita Sydtoppen, som egentligen är högst.
Kebne99 Stugorna för forskningsstationen ligger mitt i bilden.
Kebne99 Längst in i dalen ligger Tarfalastugan.
Kebne99 Vi äter vår lunch och solar i värmen.

Dag 7: Onsdag 21/7 1999 kl. 10:00

Nu sitter vi i servicebyggnaden och har just ätit frukost. Vädret har svängt igen, så nu är det åter mulet, regn och dimma.

I går fortsatte vi efter lunchen och tog sikte direkt på Tarfalastugan och hade då forskningsstationen nere till vänster. Leden går en bit från forskningsstationen, så att vi vandrare inte kommer dit och stör deras verksamhet.

Vi gick dock en bra bit ovanför leden och njöt av utsikten. Man kunde se både syd- och nordtoppen av Kebnekaise samt alla glaciärerna.

Vi kom sedan ner till de två Tarfalastugorna och tog några bilder bl.a. på sjön längst in.

Vi träffade där två män, som höll på att sätta upp sitt tält. De hade gått från Kungsleden in i Kuopervagge och tältat och sedan gått över passet till Tarfala.

Samma vandring hade jag själv gjort 1974 men med sämre väder. Det är bara stenskravel i Tarfaladalen vid stugan, men man har tagit bort stenar och gjort plats för c:a 5 tältplatser.

Vi lämnade stugan 14.30. Det gick fort utför dalen och redan 17.00 var vi tillbaka vid fjällstationen. Det var nu 19 grader i skuggan, solsken och svag ostlig vind.

Kebne99
Längst in i Tarfaladalen ligger en sjö med Kaskasatjåkka i bakgrunden.
Kebne99 Det finns även fjärillar uppe i dalen.
Kebne99 På väg utför Tarfaladalen tillbaka till fjällstationen.
Vi gick direkt till tältet för att hämta mat och duschartiklar. Efter duschning lagade vi spagettimix med makaroner, vilket satt bra i magen. Vid denna tid 17.30-1800 är det rätt tomt i servicehuset innan grupperna från toppturen är tillbaka 18-18.30. De brukar sedan dyka upp med matlagning runt 19-21 på kvällen, då det kan vara fullt.

Vi gick sedan till tältet och låg och vilade och pratade med andra tältare och vandrare. Man lär alltid känna en del personer, som man sedan kan träffa flera gånger under vandringsveckan och då känns det som att ha varit bekant med varandra i flera år.

Det tog ett tag att somna i går kväll, så vi lyssnade på radion ganska länge.

I natt började tyvärr vädret att ändras och man kunde höra regnet. Vi sov till 8.30 och tittade sedan ut och det var inget vidare.

Trots detta kom första gruppen och strax efter vid 9.00 kom nästa grupp för en toppbestigning. Vi gick till huvudbyggnaden och köpte de 5 sista bröden, som vi skulle äta till frukost.

Det visade sig senare att smöret av värmen inne i tältet igår hade smält, så det var oanvändbart. När jag skulle köpa mer var det stängt i boden här i servicebyggnaden.

Boden har öppet 8-10 och 16-18 medan servicebyggnaden är öppen 6-23. I huvudbyggnaden är receptionen och butiken öppen 8-11.30 och 13-21 och restaurangen är öppen 7.15-17 och 18-21.

Dag 7: Onsdag 21/7 1999 kl. 16:00

I dag har vi suttit inne i huvudbyggnaden och haft det skönt hela dagen. Ute är det grått och trist med låg dimma. Lågtrycksmätaren, som på ett rullande papper visar lufttrycket, har hela dagen visat en sjunkande kurva med lägre lufttryck.

Under dagen verkar det som två helikoptrar har gått i skytteltrafik till Nikkaluokta. Många vandrare flyger tydligen dit efter kanske en jobbig topptur, då man blir stel i kroppen och inte orkar med en vandring på 13 km + båt 6 km.

Helikoptern till Nikkaluokta kostar 390:- för vuxen och barn över 11 år och 250:- för barn 2-11 år.

Vi åt lunchen i restaurangen här i huvudbyggnaden. Jag smakade på köttfärslimpan och Sandra åt viltpizza (med renkött och pepparrotssås) för 75:-/st. Det var mycket goda rätter båda två.

Det finns många utrymmen här i huvudbyggnaden, där man kan sitta och läsa, spela spel eller bara prata. Nu under eftermiddagen, då det är så dåligt väder, har det samlats allt fler personer i byggnaden.

Dag 8: Torsdag 22/7 1999 kl. 19:30

Nu sitter vi på tåget på väg hem.

I går fortsatte eftermiddagen med mat i servicebyggnaden och sedan satt vi åter i huvudbyggnaden. Vi passade även på att mellan 20.30-21.00 lyssna på de olika guidade turer som finns.

Vädret växlade mellan skurar och uppehåll. I morse gick vi upp strax efter 7.00 och packade ihop tält och packning. Som tur var så var det uppehåll men mulet.

Kl. 8.00 öppnade butiken, så vi köpte nybakad bröd till frukost, lunch och kvällsfika här på tåget.

Till frukosten träffade vi på de två män, som vi pratat med i Tarfala. Vi satt tillsammans och pratade om våra vandrarerfarenheter. Det är som sagt lätt att bli bekant med folk, då man är ute i fjällen.

Nu var det åter regnskurar, så vi satte på oss regnställ och gick i väg 9.40. Knappt 2 timmar senare var vi framme vid övre båtlänningen, så det gick rätt så fort.

Vi åt en snabb lunch på varma koppen och bröd innan båten tog oss över Ladtjojaure. Under båtturen vräkte regnet ner men när vi var framme hade det åter slutat att regna.

Där åt vi en välsmakande våffla med grädde och hjortron (25:-/st) innan vi gick vidare till Nikkaluokta.

Kebne99 Vi väntar på båten.
Kebne99 Det var den stora båten som kom denna gång, så det var inga problem med utrymmet. Lägg märke till bryggan, den var en bit under vattenytan en vecka tidigare.
Kebne99 Här kan man äta våffla med grädde eller varför inte en renburgare.
Framme i Nikkaluokta gick vi runt huvudbyggnaden till ett mindre hus med toalett och dusch, vilken matas med 5-kronor. Det kändes skönt att få duscha av sig svetten och ta på någorlunda rena kläder.

Sedan gick vi till restaurangen och åt lunch. Under tiden kom åter en häftig regnskur. Vi passade på att köpa torkat renkött i butiken innan bussen kom. Vi åkte sedan 16.00 och kom till Kiruna en dryg timme senare.

Vårt tåg gick sedan 18.40. Det var väldigt många som väntade på detta tåg, då det är det enda nattåg, som går söderut.

Under vår vandring har det tydligen varit många nyheter på TV, radio och i tidningar om olyckor i Kebnekaise. Vandrare har försvunnit eller ramlat i jokkar och slagit sig ordentligt samt även följt med långt utefter forsarna.

När man sett att allt fler går i fjällen och är oförberedda på många sätt, så är det kanske inte så konstigt att det händer olyckor. Många kan inte bedöma den tid det tar för en vandring t.ex. för en toppbestigning eller att ensam gå över glaciärer med sprickor.

Det vanligaste är nog att ge sig på för svåra vad, vilket medför att man ramlar och slår sig illa eller klarar sig inte alls (se Sarek-90)

Kebne99 Tillbaka i Gävle efter strapatsrik vandring i Kebnekaise.