Vandring i Nepal upp till Mount Everest Base Camp, Nepal 2011

Flyg från Arlanda till Doha i Qatar

Dag 1: Onsdag 12/10 2011 Kl.12:00

Nu sitter vi i ett flygplan från Qatar Airways med destination till Doha i Qatar, dit vi kommer halvsju i kväll lokal tid. Tiden mellan Stockholm och Doha skiljer sig på bara en timme.

I morse klev jag upp 06.30 och började med en dusch och gjorde i ordning frukost till mig, Låp och Anne. Låp kom i går kväll till mig och vi kunde njuta av en härlig fotbollsmatch på TV, där Sverige slog Holland med 3-2.

Efter frukost och översyn av en sista packning åkte vi iväg mot Arlanda. Anne var snäll och skjutsade oss i sin bil. Det var köer från E18 mot E4, men vi var i god tid så det gjorde inget.

Efter incheckning gick vi runt lite i butikerna och träffade även på det andra paret Tomas och Caroline, som skulle med i vår vandring. De såg ut att vara vandrare med sina ryggsäckar och det stämde bra.

Efter fika med kaffe och bulle gick vi ombord på flygplanet, som verkar vara rätt nytt med bland annat skärmar i ryggstolarna. Nu har vi åkt i knappt en halvtimme och dom håller på att sälja drinkar och sedan blir det väl lunch.

Låp och jag ska äta middag dagen före avresan.

Vi går runt på Arlanda och hittar Tomas och Caroline.

Lite fika och prat om den framtida vandringen.

Det blir lång väntan på flygplatserna.

Dag 1: Onsdag 12/10 2011 Kl.14:00

Nu har det gått två timmar till och solen skiner från en klarblå himmel. Nä, det blev lite fel där. Vi är kanske på 10 000 meters höjd och det är -50 grader ute men solen skiner här ovan molnen. Dom sålde inga drinkar för allt är gratis. Det är mycket bra service på planet.
Vi fick först snacks och dricka och sedan försvann det och det serverades en tre-rätters lunch, där jag åt biff. Det fanns två rätter att välja på. Lunchen avslutades med kaffe och kaka.

Skärmarna i stolsryggarna kan visa filmer, tv-program, sport, musik och mycket annat. Detta väljer var och en själv vad man vill titta på.

Dag 1: Onsdag 12/10 2011 Kl.20:00

Nu har vi klivit av flygplanet i Doha i Qatar och skall vänta här i sex timmar totalt. Jag har dragit fram klockan en timme, då det faktiskt bara skiljer en timme mellan Sverige och Qatar.

När vi klev av planet väntade några bussar där vi klev på en av dom. Man måste se till att kliva av vid rätt färg. Först var det ett stopp för blå färg och sedan för gul, där vi skulle kliva av. När vi checkade in i Stockholm fick vi en adresslapp att sätta på handbagaget och den lappen var gul.

Vi ska inte stanna här i Doha och vi ska inte ta hand om vårt stora bagage utan detta skickas automatiskt till Kathmandu.

Nu har vi gått runt och kollat lite hur det ser ut här på flygplatsen. Det finns som vanligt en stor butik för taxfree med sprit och godis.

På övre plan finns det fikaställen och massor av stolar man kan sitta på och ta det lugnt. Vi har även hittat ett "Quiet room" med sovstolar, som vi ska försöka använda då vi åker hem för då åker vi mitt i natten. Här inne är det svalt och skönt. Det lilla som vi har varit utomhus kändes som att det var runt 25 grader där ute.

Dom andra har sandaler eller liknande på sig nu medan jag åker i mina vandrarkängor, som jag just tagit av. Jag har joggingskor i stora väskan men hade förstås även kunnat ha lätta sandaler med mig. Det återstår att se om jag kommer att sakna sådana vid övernattning i tehusen uppe i bergen.

Nu har även snälla människor berättat för oss att om man stannar här minst fem timmar, vilket vi gör, så får man gratis mat på ett matställe i närheten. Låp har just gått dit och fått biljetter, så vi kan gå och äta lite när vi blir hungriga. Det var inte illa. Den här flygplatsen ser modern och nybyggd ut.

Här fick vi gratis mat i Doha då vi väntade så länge.