Vandring i Nepal upp till Mount Everest Base Camp, Nepal 2011

Flyg från Doha till Kathmandu, bjuden på middag i Kathmandu

Dag 2: Torsdag 13/10 2011 Kl.13:00

Nu har vi tagit in på vårt hotell Sacred Valley Inn i Kathmandu (1325 möh) och har tagit en välbehövlig dusch och ska sedan kl. 14 gå och äta lunch med Dinesh, som jobbar hos Peak Promotion. Vi ska även gå till deras kontor och växla pengar. Jag tänkte växla 300 us-dollar till Nepalesiska Rupier.

I natt kom vi iväg sent nästan kl. 2.0 lokal tid med planet till Kathmandu. Det var mycket folk på flygplatsen som fikade och pratade, så det verkade vara full aktivitet hela natten.

Jag hade otur då personen vid incheckningen denna gång tyckte att jag hade ett för högt handbagage d.v.s. ryggsäcken. Jag skulle ha tagit bort fjälljackan och någon tröja, så att den hade blivit mindre. Nu fick jag sätta mig i planet med bara det jag gick i. Som tur var hade jag både biljett, pass och pengar på mig så det gick bra.

I morse kom vi fram hit till Kathmandu vid 9-tiden lokal tid. Man måste sätta fram klockan drygt 3 timmar, d.v.s. inte exakt 3 eller 4 timmar utan något mitt emellan. Jag fick vänta lite extra vid bagagebandet innan min ryggsäck kom ut medan den stora resväskan kom ut tidigare.

När vi gick ut från flygplatsen var det väldigt rörigt med mycket folk. Många hade just klivit av flygplanet men framför allt fanns det massor av män som dök på alla turister för att köra dom med taxi eller hjälpa till med bagage eller annat för att sedan tigga till sig pengar. De frågade inte om de kunde hjälpa till utan de tog ens väskor och skulle bära bort dom.

Vår kontaktperson var tyvärr inte på plats utan alla möjliga andra kom och skulle "hjälpa" till och de påstod att dom var kontaktperson från vårt företag. Vi blev snabbt mycket misstänksamma och trodde inte på någon.

Vi ringde till vårt företag och något hade blivit fel så dom var inte på flygplatsen. På grund av strulet blev vi misstänksamma, så när de rätta personerna så småningom dök upp trodde vi inte på dom heller, särskilt som dom inte kunde visa någon skylt på vårt svenska reseföretag.

Så småningom ordnade det upp sig via telefonsamtal med Peak Promotion och vi kom till ett hotell, som visserligen inte var det som stod på resehandlingarna utan ett betydligt enklare hotell men det dög ändå. Vi hade därefter en genomgång innan vi fick våra rum och snart ska vi äta lunch. Ute är det sol och 23 plusgrader.

Jag väntar på att hitta min ryggsäck på bandet.

Här står massor av män som gärna vill "hjälpa till".

"Hjälpsamma" män kom från alla möjliga håll.

Jag blev till slut rätt irriterad på dom.

Vi gick tillbaka till vänthallen och väntade.

Till slut blev vi hämtade och skjutsade till vårt hotell.

Vandrargänget Staffan, Låp, Caroline och Tomas.

Vi hade en genomgång med Dinesh och Wongshu.

Vi har fått vårt rum på hotellet och ska packa upp.

Dag 2: Torsdag 13/10 2011 Kl.18:00

Nu ska vi snart ut på stan och bli bjuden på middag av Peak Promotion. Tidigare gick vi till ett lunchställe och jag och Låp åt stek, potatismos och kokta grönsaker och dricka till. Vi betalade med dollar, vilket kostade 7 dollar.

Sedan gick vi till ett växlingskontor intill, där jag växlade 300 dollar till 23100 Rupies. Man skulle även ha kunnat växla svenska kronor eller Euro till Rupies, men det var väl bra att ha tillgång till dollar i Qatar även om jag inte använde dom.

Sedan har vi suttit på terrassen uppe på taket och fyllt i formulär och lämnat ifrån oss passen, som är säkrare hos Peak Promotion. Vi fick även var sin karta över Kathmandu samt en vandringskarta från Lukla till Base Camp. Den kartan var väldigt ren utan onödiga detaljer och lättläst.

Det dök även upp en ny sherpa som berättade om vandringen, men Dinesh är den som tar mest hand om oss. Därefter kontrollerade båda våra packningar och det var viktigt att allt som man måste ha fanns med. I morgon ska jag köpa stavar, som jag sedan slänger om det inte går att packa ner dom i väskan.

Om en halv timme ska vi träffas i receptionen och sedan gå ut och äta middag.

Vi gick till en restaurang i närheten för att äta lunch.

Skål för en god lunch.

Därefter växlade vi in Nepalesiska Rupies.

Vi sitter på terassen uppe på taket och pratar.

Dag 2: Torsdag 13/10 2011 Kl.22:00

Nu har vi kommit hem igen till hotellet efter en trevlig middag på restaurang Bhojan Griha, som är beläget i en byggnad som heter Dilli Bazar. Under middagen var det uppträdande med sång och dans.

När vi åkte dit var det redan mörkt ute och i Kathmandu finns inga gatlyktor. Däremot fanns en mängd trafik av bilar, motorcyklar, cyklar och gående.
Alla verkade köra sin egen rutt utan att bry sig om andra, så det är konstigt att det inte blir olyckor. Gatorna är trånga och det är många gropar i dom men det verkar fungera ändå.

Efter några timmar var vi åter hemma igen. Jag passade på att tvätta en del som ska torka i morgon då vi ska ut på sightseeing.

Nu ska det bli skönt att sova, då det inte blev många timmars sömn natten som var.

På kvällen var vi bjudna på middag.
Min radioröst. Klicka här och sedan på Öppna.

Det var även många andra
gäster där från olika länder.

Vi fick underhållning av lokala dansare.
Musikunderhållning. Klicka här och sedan på Öppna.

Det serverades ett flertal olika
maträtter, som vi fick smaka på.