Vandring i Nepal upp till Mount Everest Base Camp, Nepal 2011

Guidad tur runt i Kathmandu

Dag 3: Fredag 14/10 2011 Kl.18:45

Nu är man duschad och klar för att gå ut och äta middag. Det blir jag, Låp, Caroline och Tomas. Jag somnade fort i går kväll och sov hela natten trots en hård madrass och musik i närheten igår kväll.

I morse serverades frukost på takterrassen. Man plockade inte själv ihop den mat man ville äta utan man kunde beställa från en meny. För min del blev det lite av varje med varm choklad, stekta ägg, potatis, tomater, bröd och flingor med mjölk.

Klockan åtta var Dinesh här vid hotellet och hade en kort genomgång innan en buss med guide kom och hämtade oss. Vi åkte sedan på olika mest religiösa platser med tempel och Buddhastatyer.

Det fanns många tiggare och framför allt försäljning av allt möjligt krimskrams. Dom var på en hela tiden och skulle sälja sina saker.
På något ställe satt gubbar med färgglada kläder och målade i ansiktet eller insmetade med aska och tyckte sig vara heliga och ville ha pengar om man fotade dom.

Vid den heliga floden Bagmati River var det mycket folk. Där hade man bland annat begravning i form av kremering. På öppna platser gjorde man upp eldar och sedan lade man på den döda kroppen så det rök en hel del när den brann upp. Askan slängde dom sedan ut i den heliga floden. Mycket skräp blev det i floden. Runt omkring stod dom också och hällde vatten på sig för att helga sig.

Vi åkte sedan till ett ställe och åt lunch. Därefter blev det mer besök. Tillsammans med mycket trafik tog det tid innan dagen var slut, så man kände sig rätt trött efteråt. Senare träffade vi Dinesh som tog oss till en sportbutik där vi köpte gåstavar samt hänglås till trunken, som bärarna skulle bära.

I en annan butik hyrde Låp en dunjacka. Dinesh kom även med sovsäckar till dom som inte hade detta. Både sovsäck och dunjacka hyrdes för två dollar per dag.

Caroline och Tomas beställer frukost från en meny.

Det var en ordentlig frukost som man kunde äta.

På väg till den heliga floden Bagmati River.

Man kremerar döda människor över öppen eld.

Det är nog inte så hälsosamt.

Efteråt slänger man askan i den heliga floden.

Många helgar sig i den heliga flodens vatten.

Utsikt över tempel vid floden.

Vi promenerar vidare.

Bland annat förbi Buddha statyer.

Vi fortsätter högre upp i staden.

Det såldes rätt mycket krims krams.

Guiden samt vi tre karlar framför ett tempel.

Det fanns en hel del religiösa byggnader.

Utsikt över Kathmandu.

I kathmandu flyter trafiken på för fullt.

Dag 3: Fredag 14/10 2011 Kl.22:10

Nu är allt packat och det är dags att sova för avfärd tidigt i morgon. Men Låp stack iväg till ett Internetcafé och har inte kommit tillbaka ännu.

Jag skulle tillägga att det här med dricks är ett problem, då man inte vet vad som är brukligt. Vi gav tillsammans 400 Rupies till guiden och 200 till chauffören och hoppas att dom är nöjda med det.

Vi gick iväg i kväll några kvarter och hittade en restaurang som vi trodde var bra, men det tog lång tid för dom att ta upp beställningen och sedan över en timme att laga till maten.
Därför fick dom exakt 2200 Rupies för oss fyra tillsammans och ingen extra dricks.

När vi kommit tillbaka till hotellet försvann Låp till internet caféet och vi andra beställde den frukost vi ville ha i morgon bitti och betalade även våra extra utgifter vilket mest var vatten, som man kunde fylla på från en behållare.

Sedan gick vi tre upp till terrassen på taket där Tomas på sin lilla dator kunde visa hemsidan för Peak Promotion. Där var vår resa redan upplagd med tre bilder som Dinesh tagit igår och idag. Det var kul att se och dom där hemma som fått länken till sidan kunde också se den. På så sätt kan de på nätet hela tiden följa vår vandring.