Vandring i Nepal upp till Mount Everest Base Camp, Nepal 2011

Väntan hela dagen på flygplatsen i Kathmandu, vi väntar på flyget till Lukla

Dag 4: Lördag 15/10 2011 Kl.08:30

Nu har vi checkat in på flygplatsen för att åka mot Lukla. Flyget skulle ha gått vid åttatiden, men som vi ser det nu blir det efter klockan tio så vi sitter och väntar.

Igår hade vi även fått var sin stor trunk där vi skulle lägga det som skulle bäras av bärare. Trunkarna är 90-100 liter stora, så det var inga problem att få plats med packningen. Dom får väga högst 15 kg.

Jag hade ställt klockan på 05.30 och gjorde klart resväskan, som är nästan tom, och trunken och bar ned dessa till receptionen. Resväskorna kommer att förvaras på hotellet medan vi vandrar.

Sedan gick vi upp till terrassen för att för att äta vår frukost. Strax efter 06.30 kom Dinesh med bil och chaufför. Vi åkte sedan hit till flygplatsen. Dinesh ordnade med biljetter till planet och biljetter tillbaka hit med flyget.

Våra trunkar checkades in och vi lämnade Dinesh och hans medhjälpare och gick sedan genom säkerhetskontrollen och är nu i den enda gate som finns för alla flygningar och väntar på avfärd.

Vi är vid receptionen och redo att åka.

Dinesh har kommit med taxin för avfärd.

Dag 4: Lördag 15/10 2011 Kl.11:00

Nu är klockan elva och vi är fortfarande kvar på flygplatsen i Kathmandu. Chefen för Peak Promotion Wongshu kom hit och berättade att det är dimma i Lukla så flygplanen kan inte landa. Det är fullt med folk här i vänthallen och dålig luft och nästan alla ska till Lukla. Nu ska jag spela in allt oväsen det är här inne.

Utrop i högtalaren. Klicka här och sedan på Öppna.

Nu har jag spelat in en minut från hallen. Här inne finns toalett men man ska ha eget toapapper med sig. Det gäller även att ha ordentligt med handsprit med sig så att man kan tvätta händerna regelbundet.

Det finns även en liten kiosk med godis och annat. Jag köpte en kopp te och en chokladkaka som var lite geggig i värmen. Det är bättre att köpa torra kex eller liknande. Jag har även köpt en flaska vatten. Allt betalas med Rupies annars kan det ibland vara lönsamt att betala i dollar.

Jag har faktiskt köpt en fin ihoprullad handmålad tavla med vandrarmotiv från Mount Everest och betalade 100 dollar för den. Det är väl så att dollar är eftertraktat och kan vara bra att betala med i butiker om det är dyra varor.

Här inne är det nu 27 grader varmt. Jag har tagit med mig en termometer och har tänkt kolla temperaturen då och då.

Vi är inne i vänthallen och väntar på flyget.

Vi väntar fortfarande på flyget.

Dag 4: Lördag 15/10 2011 Kl.14:20

Vi sitter fortfarande i vänthallen och det är dålig luft här inne. Det är 29 grader varmt och vi är allmänt dåsiga. Vi dricker vatten men saknar riktig mat.
I Lukla är det enligt flygbolaget dimma och regn och inget flyg går. Låp ringde nyss Wongshu och han var förvånad att vi var kvar.

Dinesh har hela tiden väntat utanför med trunkarna och kunde inte skicka iväg dessa. Det konstiga var att Wongshu inget visste om att flyget inte gick.

Det börjar bli många väntande i vänthallen.

Humöret är trots allt gott.

Fast lite trött och hungrig börjar man bli.

Nu har även Dinesh kommit in.

Dag 4: Lördag 15/10 2011 Kl.15:00

Nu sitter vi i restaurangen ovanför vänthallen och har lyckats beställa mackor. När vi kom hit var det fullt även med folk som inget åt, så vi var tvungna att visa armbågarna för att få bord och stolar.
Dinesh kom nyss upp hit och meddelade att flyget är helt inställt idag. Dom måste boka nytt hotell för i natt och fixa skjuts dit samt hoppas på att flyget går i morgon.

Flyget till Lukla är inställt. Klicka här och sedan på Öppna.

Dessutom försvinner en dag av vandringen, men man skulle kunna förskjuta hela vandringen med en dag då vi har dagar över på slutet och skulle kunna komma en dag senare tillbaka till Kathmandu.

Dag 4: Lördag 15/10 2011 Kl.21:30

Det blev mycket skrivande idag. Låp har gått iväg igen till internetcaféet för att skriva in i sin resedagbok. För min del blir det mycket att skriva in när resan är avslutad.

I eftermiddags åkte vi tillbaka hit till samma hotell som tidigare men vi fick nya rum längre ned och nu hade vi även varmt vatten i duschen. Strax efter fem kom Dinesh och hade genomgång med oss. Han visste inte då vad som skulle hända i morgon utan han skulle senare under kvällen kontakta oss om detta.

Vi skrev i gårdagens och dagens händelser i en laptop och tillsammans med några bilder, som vi hade tagit, skulle det läggas in på en blogg.
Den fanns på deras hemsida, som finns på adressen www.peakpromotionnepal.com där man klickar på bilden Blog till höger och letar upp vandring med Äventyrsresor under oktober 2011.

Därefter gick vi till en restaurang i närheten där vi hade ätit vår första lunch. Där var en mycket trevlig kypare som serverade god mat. För min del blev det pepparstek med stekt potatis samt en bananrätt och Cappuccino efteråt. Vi gav bra med dricks så det blev 1000 Rupies, vilket är ungefär 100 kronor för lunchen. Det är lite dyrare än normalt här i Nepal men billigare än i Sverige.

In i dimman. Klicka här och sedan på Öppna.

När vi kom tillbaka efter klockan tio hade vi inte fått någon information om morgondagen så Caroline ringde upp Peak Promotion och fick veta att vi ska vara klara klockan 07.45 vid receptionen med våra väskor. Sedan är det bara att hoppas att vi har bättre tur med vädret i morgon.