Vandring i Nepal upp till Mount Everest Base Camp, Nepal 2011

Fortsatt väntan på flyget till Lukla, vi kom fram sent på eftermiddagen


Dag 5: Söndag 16/10 2011 Kl.09:20

Nu är vi åter på flygplatsen och har väntat i den yttre vänthallen en dryg timme. Det ser ut som att alla flygplan går nu men köerna för att gå in till den inre vänthallen står stilla. Men idag borde vi komma iväg.
Det man ska tänka på när man kommer till flygplatsen antingen på väg in för att flyga iväg eller nyss har flugit hit och är på väg från flygplatsen är att det dyker upp ett flertal killar som ska "hjälpa till" d.v.s. de tar ens väskor och efteråt vill dom ha pengar. Så låt ingen ta era väskor och ge inga pengar.


Långa köer till inre vänthallen.


Man kan läsa och lyssna medan man väntar.



Dag 5: Söndag 16/10 2011 Kl.12:00

Det tycks bli en lika lång väntan idag som igår. Vi är nu i inre vänthallen och har varit här i drygt en timme.

En hel del flyg har gått till Lukla men vårt flyg 145, som troligen är extra insatt, finns inte med på informationsskärmen så det gäller att förstå vad dom ropar ut.
Antagligen får vi vänta på flygplan som varit i Lukla och ska komma tillbaka. Vi får väl åka med sista planet och hoppas att vi kommer iväg på vandringen innan mörkret kommer vid sextiden i kväll.

Flyget skulle ha gått klockan 09.30 och nu har det gått 2,5 timmar över den tiden. Det finns ingen informationspersonal vid flygbolaget Agni Air, som vi ska åka med, så vi sitter här och undrar. Det andra flygbolaget har personal vid sin disk med inte Agni Air.

Åter väntan på flyget. Klicka här och sedan på Öppna.


Trots väntan är humöret gott.


Ibland får man ställa upp på en närbild.



Dag 5: Söndag 16/10 2011 Kl.13:50

Wow, äntligen, nu sitter vi i bussen och ska åka ut till flygplanet. Man får hoppas att allt går bra denna gång. Vi har tre timmars vandring framför oss och det blir mörkt runt klockan sex i kväll, så kanske bäst att ha pannlampan redo.

Dag 5: Söndag 16/10 2011 Kl.14:30

Nu sitter vi i flygplanet och snart drar dånet igång. Vi är 16 stycken i planet.


Äntligen på väg ut till planet.


Då blir man glad.


Här står planet och väntar.


Även packningen ska med (trodde vi).


Men nu lyfter vi snart.


Tomas och Caroline har koll på instrumenten.


Många instrument är det.


Flygvärdinnan håller reda på oss.



Dag 5: Söndag 16/10 2011 Kl.14:50

Det blev inget lyft, suck. När vi var ute på banan och skulle precis till att lyfta kom tydligen order till piloterna om att avbryta flygningen. Det är fortfarande dåligt väder i Lukla. Nu åker vi in till flygplatsen igen och fortsätter att vänta på vad som ska hända. Jag undrar om vi kommer iväg idag eller om det blir till att åka in till Kathmandu igen som igår.

Dag 5: Söndag 16/10 2011 Kl.15:00

Nu är vi inne i vänthallen igen och tillbaka på ruta 1 eller vad det är för ruta.

Om vi överhuvud taget kommer iväg till Lukla, så kan vi knappast vandra och då är det frågan vad vi ska göra i annat fall.


Nu lyfter vi (trodde vi).


Vi vänder om tillbaka, dimman ligger över Lukla.



Dag 5: Söndag 16/10 2011 Kl.15:30

Nu sitter vi i flygplanet igen och är på väg ut på startbanan. Får vi starta denna gång? Får vi landa i Lukla? Om vi landar kommer vi då att krascha? We´ll see.

När vi stod där inne i vänthallen gick Låp ut genom spärrarna för att försöka ordna med mat. Vi hade ju inte ätit något sedan en tidigt frukost. Då när han är där ute ropar dom i högtalarna att vårt flyg 145 ska flyga till Lukla.

Caroline tar Låps ryggsäck och går ut mot utgången med Tomas. Jag rusar med min ryggsäck åt andra hållet genom spärrarna utan att bry mig om protesterande personal och försökte hitta Låp bland alla människorna.
Halvvägs upp till restaurangen där ute möter jag Låp och Dinesh. Låp och jag rusar tillbaka genom spärrarna men då protesterar personalen igen för min ryggsäck måste scannas av röntgenutrustningen.

In med ryggsäcken i scanningen och sedan hugger tag i den på andra sidan och rusar iväg. Jag tror att personalen begrep att det var bråttom.

Sedan iväg till utgången vid gaten där Caroline och Tomas höll kvar bussen, som skulle köra oss till planet, så att dom inte åkte utan oss två. Nu var vi ute på startplattan.

Det märks vid allt detta strul på en flygplats där inte mycket fungerar att man måste själv ta olika initiativ för att komma fram till det man ska ha.



Dag 5: Söndag 16/10 2011 Kl.15:40

Vi lyfter äntligen med öronproppar i öronen. Det dånar.

Dag 5: Söndag 16/10 2011 Kl.15:50

Vi är nu uppe bland molnen. Man ser ibland ner till marken så det är väl växlande molnighet om 20 minuter när vi landar.


Men nu lyfter vi äntligen på riktigt.


Och lämnar flygplatsen i Kathmandu.


En sista titt ner på Kathmandu.


Långt i fjärran syns topparna dit vi ska vandra.



Dag 5: Söndag 16/10 2011 Kl.16:10

Vi har landat i Lukla (2804 möh) och vi lever, hurra!! Det är mulet och mycket svalare här. Jag vet inte vad som händer nu.

Vår Sherpa, som tog emot oss och hälsade oss välkomna, hämtar trunkarna.

Dag 5: Söndag 16/10 2011 Kl.16:40

Vi har här i Lukla gått genom en liten by med affärer till en restaurang, där vi nu ska få äta lunch. Vi har alla beställt spagetti, som är ett säkert kort.

Det konstiga är dock att min och Tomas trunk inte skickades med planet utan med ett plan senare, som det har sagts. Vi hoppas att dom inte strular till det med dessa. Sedan kommer vi att gå och det blir delvis i mörker.



Landningsbanan i Lukla där flygplanan landar uppför.


Vi har landat i Lukla.


Vår guide Pemba tar emot oss med glatt humör.


Vi går genom Luklas affärsgata.


Vårt första hotell i bergen blir North Face Resort.


Det känns bra att äntligen vara framme.



Dag 5: Söndag 16/10 2011 Kl.19:30

Det blev ingen vandring idag då det började bli för sent och dessutom kom naturligtvis inte våra två trunkar. Nu är det sagt att dom ska komma med första planet i morgon bitti, men vem vet om det kommer några flygplan alls i morgon.

Det verkar som att flygbolaget Agni Air inte betraktar passagerare med bagage som en enhet utan först fyller man planet med passagerare och sedan ser man hur mycket plats det finns över för bagage. Då är det inte så konstigt att bagaget inte kommer med samma flygplan som passagerarna.

Som det är sagt så ska vi börja vandra runt klockan åtta i morgon oberoende av om vi har trunkarna eller inte och annars kommer någon efteråt med våra trunkar. Men då gäller det förstås att planen flyger i morgon.

Efter lunchen fick vi våra rum, som är enkla men helt ok. Jag kommer nog att sova bra under dubbla täcken. Sedan gick vi ut på byn och shoppade lite. Jag behövde bland annat en buff.
Middag i Lukla. Klicka här och sedan på Öppna.

Klockan 18.30 träffades vi igen i matsalen här på hotellet och har nu ätit pizza samt pratat mycket med vår guide Pemba Sherpa, som är mycket trevlig och pratar med en bra engelska som även jag kan förstå.

Annars kan många prata med en snabb indienengelska, som är tämligen omöjlig att begripa sig på.

Nu ska vi bara skriva in dagens blogg till hemsidan och prata färdigt så går vi till våra rum och lägger oss. Det är 14 grader här i sovrummet, vilket känns ok.

Nu ska vi ta det lugnt och läsa lite och sedan sova och i morgon är det frukost klockan 06.30, så vi ska upp tidigt.

Sen kommentar
Enligt information som kom ut senare så var vädret sämre i början av november. Detta medförde att flyget inte gick på fyra dagar och över 2000 personer var strandsatta i Lukla och skulle flyga till Kathmandu. Så vi hade tur som kom iväg till slut och ännu mera tur när vi nästan två veckor senare skulle flyga från Lukla till Kathmandu. Då kunde vi i det fina vädret åka med första flyget.



Först dricker man en kopp te.


Sedan beställer man middagen.


Pizzan smakade riktigt bra.


God natt.

Skicka frågor eller kommentarer om denna berättelse till staffan ( at ) anasys.se

Vandring i Jämtland mellan Storulvån, Blåhammaren och Sylarna 2015
Vandringar och utflykter i Höga Kusten 2014.
Vandring på Kungsleden från Saltoluokta till Kvikkjokk förbi Rapadalen och Sarek 2013.
Vandringar från fjällstationen Storulvån i Jämtland 2012.
Vandring från vandrarhemmet i Abisko Östra, Abisko 2011.
Tältning nära Lapporten, Abisko 2010.
Ensamvandring omkring Kebnekaise 2009.
Vandring utefter norra Padjelantaleden 2006.
Jämtlandsfjällen runt 2005.
Abisko - Allesjaure 2001.
Musikfestival i Saltoluokta 2000.
Sylarna med toppbestigning 2000.
Vandring i Abisko i september 1999.
Toppbestigning av Kebnekaise via Västra leden 1999.
Toppbestigning av Kebnekaise via Östra leden 1998.
Fjällvandring med toppbestigning av Kebnekaise via Västra leden 1997.
Storulvån - Blåhammaren -Sylarna - Storulvån 1994.
Nikkaluokta - Kebnekaise - Vakkotavare 1992.
Abisko - Kebnekaise - Nikkaluokta 1991.
Vandring i Sarek, Saltoluokta - Mikka - Akka 1990.

Vandring i Jotunheimen/Norge och bestigning av Besseggen 2012.
Vandring i Nepal upp till Mount Everest Base Camp 2011.
Vulkanvandring På Sicilien och öarna norr därom, Italien 2010.
Vandring i Sexten i Italien 2009
Vandring i Corvara i Italien 2008
Pilgrimsleden 1 Spanien 2007
Vandring i Österrike runt Haus im Ennstal 2007.
Vandring i Val di Fassa i Italien 2005
Vandring på Sardinien 2000
Vandring i Val Gardena i Italien 1999
Vandring i Mayrhofen i Österrike 1998


ANASYS huvudsida med datorprogram för enkäter, statistik, energi m.m.
Fjällvandring med berättelser, fjällfakta och länkar m.m.
Bilder från Stockholm
Bilder från Sverige, Sverigekarta med bilder
Bilder från Älvkarleby
Bilder från Hälsingland
Bilder från Söderfors
Fototavlor med bl.a. naturmotiv.
Dalälvsjournalen med statistik på fiske av lax och havsöring i Dalälven
Turistsida Älvkarleby från Vattenfall Utveckling till Lugnets golfbana
Webguide med länkar till Sverige och hela världen