Vandring i Nepal upp till Mount Everest Base Camp, Nepal 2011

Vandring från Tengboche till Pheriche

Dag 10: Fredag 21/10 2011 Kl.07:45

Nu sitter vi och äter frukost och ute faller blötsnön, tjusigt. Man får klä på sig extra idag. Som tur är så har vi en lättsam tur.
För min del har jag som vanligt sovit dåligt. Jag har inte fått sova ordentligt sedan Kathmandu. I natt droppade det på plåttaket utanför fönstret så det hördes och jag frös dessutom en del.

När vi kommer fram till Pheriche ska jag försöka sova direkt och se om det går.

En tidig frukost och alla andra sover vidare.

Humöret är på topp, man kan fråga sig varför?

Ute möts vi av vandringens enda snöfall.

Det blir en vit och kall vandring denna dag

Dag 10: Fredag 21/10 2011 Kl.12:30

Idag blev det en kall vandring i snöfall. Först var det utför så man fick akta sig för att inte halka på de hala stenarna.

Därefter blev det långt uppför utefter branter med en fors under oss. Det var mulet och dimma så det var inte mycket sikt.
Efter nära tre timmar kom vi till ett enkelt lunchställe i Shomare (4010 möh) så nu hade vi kommit över 4000 möh vilket kändes på kylan.

Jag var tämligen blöt under regnstället och har bytt underkläder. Det var tur att jag hade extra kläder med mig i min ryggsäck. Här inne i matrummet är det 6 grader, så det känns kallt.

Till lunch åt jag kycklingsoppa och en pizza. Nu ska vi gå vidare. Det ser nästan ut som att solen ska komma fram, vilket vore underbart i den här kylan.

En jakkaravan kommer ut i snögloppet.

Vi stretar på vidare i det usla vädret.

En nepales hugger till stenar till ett hus.

Caroline fotar snötyngda grenar.

Det blir många broar att ta sig över.

Framme i Shomare för att äta lunch.

Den tillagas av en familj med en enkel restaurang.

Parets son tittar nyfiket på.

Dag 10: Fredag 21/10 2011 Kl.14:30

Nu har vi kommit till Pheriche (4270 möh) och det känns riktigt bra. I Shomare var jag tämligen knäckt av blöta och kyliga kläder. Det var tur att jag hade extra kläder med mig så att jag kunde byta.

Snöfallet upphörde så jag packade ner regnkläder och använde fjälljackan i stället. Det blev lyckat så de 1,5 timmar vi gick på eftermiddagen blev i torra kläder.
Först var det rätt mycket uppför men då jag gick främst och bestämde takten samt gjorde 10-sekunders pauser lite då och då, så för min del fungerade det mycket bättre än på förmiddagen.

Nu sitter vi i restaurangen på Hotel Himalayan d.v.s. samma hotellnamn som igår. I Pheriche finns det 30-40 hus byggda av tegelsten. Här inne ser det fint ut. Vi har nu fått en kopp te och ska faktiskt på en medicinsk undersökning.

Sedan fortsatte vi i det snöiga vädret.

Vi närmar oss Pheriche och slutet på vandringen.

Dag 10: Fredag 21/10 2011 Kl.19:15

Det var ingen medicinsk undersökning utan ännu en gång ett föredrag av en läkare om höjdsjuka. Vi var väl 15-20 vandrare som satt där och lyssnade.

Jag hade förfärligt svårt att hålla mig vaken, då jag sovit dåligt i flera dagar. Jag gick efteråt direkt till vårt rum för att försöka sova lite.

Jag klädde på mig ordentligt med kläder samt hade sovsäcken halvöppen som täcke och på det ett täcke som fanns på sängen. Det var 6-7 grader i rummet.

Låp hade pratat med läkaren om mina sömnproblem och hon rekommenderade en halv diamox, som egentligen är mot höjdsjuka. Men tydligen kan den även dämpa andra symtom. Jag tog en halv tablett och sedan sov jag djupt i drygt en timme, hurra.

Sen kommentar. Så här några veckor efter hemkomsten har jag analyserat mig själv och kommit fram till att sömnproblemen berodde på kylan. Jag har blivit frusen av mig eller kanske varit det länge. Jag sov bra i varma Kathmandu men sov sämre ju kallare det blev uppför bergen. Efter denna dag började jag att sova med mer kläder samt dubbla täcken d.v.s. halvöppen sovsäck som täcke samt ett riktigt täcke. Den goda sömnen berodde inte på diamox utan på dubbla täcken. Här hemma har jag börjat ta hänsyn till denna analys och om jag vaknar mitt i natten tar jag på ett extra täcke och somnar om efteråt och sover djupt.

Nackdelen med diamox blev att den har bieffekten att man måste dricka ännu mer vatten samt att man måste gå var tredje timme i kylan och mörkret och kissa.

Nu har vi suttit i matsalen och ätit mat. Det var lite strul då vi till exempel bara fick in en huvudrätt i stället för fyra stycken och vi fick inget te efteråt men nu har det ordnat sig.

Jag kommer att lägga mig tidigt och hoppas på att det går bra att sova. I morgon ska vi först upp en jobbig tur på runt 800 höjdmeter och sedan går vi direkt mot Dughla.

Vi ska åter bo i ett Himalayan Hotel.

Genomgång av höjdsjukan och dess följdverkningar.

Middag samt inskrivning av bloggen.

Det var mycket folk på hotellet.