Vandring i Nepal upp till Mount Everest Base Camp, Nepal 2011

Vandring från Namche Bazaar till Lukla

Dag 17: Fredag 28/10 2011 Kl.09:30

Nu har vi gått i rask takt utför de branta backarna från Namche Bazaar ner till Monjo. I morse hade jag ställt mobilen att ringa redan klockan 05.40 men just då sov jag tydligen så hårt så jag hörde den inte. Annars har jag i natt mest vänt mig om i sängen men en del sömn blev det väl ändå.

Klockan 06.00 vaknade jag av mig själv och väckte Låp och sedan blev det full fart på oss. Nu hade vi rutinen inne så en halv timme senare var trunken packad och låst och ryggsäcken klar så vi gick ner till frukost.

En stund senare serverades frukosten och vi var därefter redo för avfärd klockan 07.20. Vi hade en del långa branta backar utför att vandra. Våra knän och fötter verkar dock klara av den här kännbara vandringen utför ända från Base Camp.

I början var det inte så mycket folk ute då vi kom iväg tidigt. Men efter en timme blev det trångt på stigen och vi mötte bland annat flera jak- och åsnekaravaner. Åsnorna verkade delvis vara rädda för branterna medan jakarna lunkade på stabilt.

Det ska vara marknad i Namche Bazaar till helgen så därför kommer människor med varor in mot det samhället med varor som de ska välja.

En del bärare klarar av tunga byggnadsmaterial.

Det fanns även åsnekaravaner.

Jakarna är fantastiska på att gå utför.

Ibland blev det fullt över broarna.

Vi gick förbi en läskeblask kiosk.

Och stannade för att dricka lite varmt te.

Sedan fortsatte vandringen nedåt.

Många broar blir det att gå över.

Dag 17: Fredag 28/10 2011 Kl.12:10

Nu har vi kommit fram till Phakding. Det har blivit varmare här nere så jag går i en T-shirt och en långärmig fleeströja. Det är skönt att slippa fjälljackan.

Nu har jag beställt tomatsoppa och spagetti till lunch vilket behövs då jag åt bara stekta ägg och dricka till frukost.
Det känns fantastiskt att detta är sista vandringsdagen men vi har en tuff avslutning 200 meter uppåt mot Lukla.

Kroppen är sliten men repar sig säkert snabbt med en varm dusch och varma sovrum i Kathmandu i morgon.

Nu sitter jag och rosslar i halsen av allt damm och har lite problem med balansen då jag tror att en vaxpropp i ena örat trycker på. Det blir genast ett läkarbesök när jag kommer hem.

Här fick vi lunch i Phakding.

Skönt att få lite massage på axlarna.

Våra bärare med våra trunkar går om oss.

Här är bron bara en kort stentrappa.

Låp kämpar uppför sista backen.

Lukla skymtar längst bort till höger, snart framme.

På ingång i Lukla.

Tillbaka till vårt hotell där vandringen började.

Dag 17: Fredag 28/10 2011 Kl.19:10

Nu har vi suttit här i Lukla och ätit middag och väntar på att överlämna dricks. Det gick bra för mig att vandra på eftermiddagen. Jag slutade att använda stavarna och höll bara i dom. Jag fick då ett kraftfullare steg.

Det var många vandrare på leden både som vi mötte och som gick åt samma håll som vi. Klockan 15.15 var vi framme i Lukla, vilket kändes riktigt skönt. Nu var vandringen över.

Vi gick in till samma hotell som när vi startade vandringen nämligen på North Face Resort. Vi fick först en kopp te och vilade en stund innan vi gick till våra rum. Jag fick en dubbelsäng och vi hade lyxen att ha egen toalett och tvättfat i ett rum intill vårt sovrum så jag kunde tvätta mig helt och hållet.

Klockan 17.30 träffades vi åter i matsalen och åt middag där jag lyxade till med en öl. I morgon har vi frukost klockan 05.30 för att åka med första flyget till Kathmandu så det blir en tidig frukost.

Nu var vi värd vår middag, vandringen är över.

Pemba jobbar med vår blogg där vår vandring står.

Caroline håller tal och tackar Pemba och övriga
för en fantastiskt bra service.

Våra två bärare som för det mesta fanns
framför oss med våra tunga trunkar.