Vandring i Nepal upp till Mount Everest Base Camp, Nepal 2011

Promenader runt i Kathmandu och avsked från Peak Promotion

Dag 19: Söndag 30/10 2011 Kl.11:00

Jodå, vi fick igår så småningom våra rum och kunde flytta in. Här är det riktigt fint. När vi hade flyttat in vårt bagage och vilat lite tog vi en promenad ute på stan.

Jag växlade 40$ till Rupies och de andra sökte ATM-maskiner för att ta ut pengar på sina kort. Det visade sig inte vara så enkelt. De hade nog testat 10-15 maskiner innan de fick ut sina pengar.

Sedan skulle vi leta upp ett fik med kaffe och bullar. Vi gick genom stan och mötte bland annat många försäljare och tiggare men hade svårt att hitta ett passande fik. På väg tillbaka till hotellet hittat vi som tur var ett ställe där vi beställde dricka och macka.

Hemma igen på hotellet vilade vi innan vi skulle träffa Pemba strax efter sex på kvällen för att äta middag tillsammans.
Han hade med sig sina tre barn i åldern 7-9 år, som höjde stämningen ordentligt. Man kunde se att det var en stolt far som visade upp sina barn.

Vi gick tillsammans till en restaurang som vi även hade besökt två veckor tidigare. Där åt vi middag och bjöd Pemba och barnen. Vid nio-tiden gick vi tillbaka i mörkret. Då skulle vi ha haft våra pannlampor med oss för det fanns inga lyktor och ibland inte heller några trottoarer och trafiken var delvis intensiv med bilar och motorcyklar.

Inatt har jag sovit någorlunda men hostar och rosslar i halsen och jag har kanske även lite feber. Tomas har tagit flera Alvedon och Låp låter också illa. Nog är det skönt att äventyret är över men det har varit en fantastisk upplevelse.

Nu har jag packat väska och ryggsäck och snart checkar vi ut från hotellet och går till kontoret hos Peak Promotion, där vi håller till innan vi i kväll åker till flygplatsen och flyg via Qatar till Stockholm.

En sista frukost i Nepal.

Det fanns även badpooler till hotellet.

Senare gick vi ut på stan.

Och tittade bland annat på den livliga trafiken.

En gatubild från Kathmandu.

Ännu en gatubild med bilar, motorcyklar och fullt med gående människor.

Vi gick runt i olika klädaffärer.

Och tittade både på jeans och jackor.

Dags för en fika.

Hos Peak Promotion var Göran Kropp mycket känd.

Promenad utefter stora autostradan.

Dag 19: Söndag 30/10 2011 Kl.22:00

Nu sitter vi på flygplatsen i Kathmandu i den internationella delen och väntar på att kliva på planet om 1,5 timmar. I morse checkade vi ut från hotellet strax före kl. 12.00 och ställde in väskor och ryggsäckar för förvaring under resten av dagen.

Sedan gick vi ut på stan och tittade i några butiker på vägen till kontoret hos Peak Promotion där vi bland annat träffade Wongshu och Pemba.
Vi gick ut och åt lite lätt lunch och sedan visade Pemba oss olika butiker och det blev en del shoppande av bland annat jackor och ett tält, då det är så billigt här.

Senare på kvällen var vi tillbaka till hotellet och åt en redig buffé vid 7-8 tiden. Vi hade tidigare tagit farväl av Pemba. Wongshu och Dinesh dök upp för att köra oss till flygplatsen.

Där såg Wongshu till att vi checkade in och fick våra boarding kort och därefter tog vi även farväl av honom och nu sitter vi här och väntar på planet.

Pemba gav oss halsdukar när vi skildes.

Ett sista avsked av Pemba.