Statistik, enkäter och marknadsundersökningar med SISS
Analys av bl.a. miljö- och energimätningar med SIGS
ANASYS AB presenterar

Vandring i Abisko 1999

September 1999

Årets vandringar avslutades med en snabb resa till Abisko under några dagar. Jag har under denna resa inte skrivit någon dagbok utan försöker att i efterhand berätta om resan.

Dag 1: Torsdag 2/9 1999

Vi klev på tåget i Gävle strax efter 19.00. Då vi hade bokat bara några veckor i förväg var alla sovvagnar till Abisko upptagna.
Däremot fanns det sovvagn till Boden, där vi tidigt på fredag morgon bytte till en sittvagn till Abisko.

Det var fullt i tåget bl.a. för att flera skolklasser från Luleå skulle vandra i Kebnekaise och Abisko.

Dag 2: Fredag 3/9 1999

Vi kom fram till Abisko strax efter 11.00 på förmiddagen och hade bara c:a 100 meter att gå från tåget till fjällstationen. Man skall vara uppmärksam på att strax före fjällstationen finns även stationen Absiko Östra, där man inte skall kliva av. Några minuter senare stannar tåget vid Abisko Turist, där fjällstationen ligger.

Vi checkade in till vårt rum. Vi hade beställt halvpension så frukost och middag ingick. Man serverar även lunch 12.00-14.00, så vi passade även på att äta lunch. Efter 14.00 finns á la carte, så man kan även äta då.

Vi packade en lätt ryggsäck med fika och bl.a. regnkläder, då vädret var osäkert. Vi gick sedan till porten som inleder Kungsleden. Det är här som alla Kungsledenvandrare börjar.

Bara efter c:a 300 meter kom vi till en skylt och en stig som vek av ner mot Abiskojåkka. Vi gick på denna stig och på en bro över jokken. Därefter gick stigen uppströms 4 km innan man var framme vid Kårsafallet.

Man kunde tidigare även vika av utefter en annan led som gick mot Kårsavagge. Denna sträcka är som längst 14 km, innan man vänder om tillbaka igen.

Vid Kårsafallet fanns en lämplig rastplats, där vi fikade och tog några kort. På tillbakavägen fick vi ta på regnstället, då det regnade emellanåt.

På kvällen åt vi köttfärsbiffar på älgkött, vilket var en populär maträtt. Det var rätt mycket folk vid stationen och även i matsalen.

Utsikt från restaurangen.

Abisko fjällstation.

Här börjar Kungsleden.

Abisko 99
Vi viker av från Kungsleden.

Abiskojåkka ner mot stora vägen.

Abiskojåkka uppströms från bron.

Abisko 99
Lapporten syntes under hela vår vandring.

Delar av Kårsafallet.

Abiskojåkka kommer dånande.

Abisko 99
Vid Kårsafallet fanns en träbro så att man kunde gå över.

Dag 3: Lördag 4/9 1999

Nästa dag hade vi bokat plats för en guidad tur i Norge för 450:- per person. Vi åt först frukost och gjorde även ett lunchpaket samt fyllde termosflaskan med hett vatten, vilket tycks finnas vid alla svenska fjällstationer.

Kl. 9.00 samlades vi knappt 30 st. och åkte iväg med buss till Björkliden. Där klev vår guide på tillsammans med c:a 10 ytterligare personer, så det var nästan fullt i bussen.

Vi åkte sedan förbi den norska gränsen till Björkfjäll, där vår vandring började. Vädret var tämligen dåligt, så de flesta tog på regnkläder. Vandringen började 10.00 och gick utefter en led, som byggdes och användes då man byggde järnvägen mellan Narvik och Kiruna.

Vi gick rätt långsamt och stannade ofta för att se oss omkring och vår guide berättade en hel del om naturen och bygget av järnvägen. Emellanåt kom även tågen, som var både persontåg och malmtåg.

I början var vandringen på i stort sett plan mark för att senare övergå till backar utför, då vi så småningom skulle komma till en vik från Atlanten.

Tyvärr var sikten ibland dålig p.g.a. av mulet väder och regn, men vi hade åtminstone tur med uppehåll vid fikapaus.

Strax före 16.00 var vi framme vid viken och kl. 16.30 kom en båt för att hämta oss. Färden till Narvik tog längre tid än beräknat, då vi hade hård motvind med höga vågor.

I Narvik väntade en buss, som förde oss tillbaka till Abisko där vi var runt 19.30. Det blev således ett hastigt byte av kläder, då middagen stängdes kl. 20.00. Trots dåligt väder var det en givande tur, men vi skall nog försöka fler gånger med förhoppnigsvis bättre väder.

Abisko 99
Vi tittar på olika växter.

I Björkliden tog jag ett kort mot Lapporten.

De flesta tog på regnkläder innan vi började att vandra.

Abisko 99
Guiden berättar för oss om byggandet av järnvägen.

Det fanns många småsjöar och vattenfall.

Här passerar vi en liten sjö.

Abisko 99
Vandringen gick lätt utför.

I bland passerade vi dånande vattenfall.

Här passerar vi en av alla dessa forsar.

Abisko 99
När vi tog lunchpaus blev det ett påpassligt uppehåll i regnandet.

I bland var vi högt över forsarna.

Längre ner i dalen ökade vattenmängden.

Abisko 99
Forsarna kastar sig över bergskanten.

Nu ser vi Atlanten.

I väntan på båten blev det promenader utefter strandkanten.

Abisko 99
I denna vik har man festligheter på midsommar.

Båten kommer och tar oss in till Narvik.

Dag 4: Söndag 5/9 1999

Vädret kändes denna dag en aning bättre, så vi beslöt att efter frukosten ta linbanan upp på ?. Linbanestationen ligger på c:a 15 minuters promenad från fjällstationen. Den kostar 75:- upp och ned och tar c:a 20 minuter.

Däruppe blåste det rätt kallt så vi gick först in i stationen och fikade. Där finns kaffe och bröd att köpa. Utsikten ner över Abisko och Torneträsk och mot Lapporten och var fantastisk. Det fanns stora lutande fönster i byggnaden, vilket gjorde att man såg bra.

Efteråt klädde vi oss ordentligt och gjorde en kortare vandring upp mot toppen i närheten. Sedan tog vi liften ner igen och gick i stället på Kungsleden utefter Abiskojåkka.

Då kom plötsligt solen och det blev rätt varmt. Jag kunde fotografera ett antal fina höstbilder, då löven här har blivit gula. Efter en fikapaus gick vi sedan tillbaka till fjällstationen för att äta lunch.

Vårt tåg skulle gå strax efter 17.00 men det var reparationer på rälsen, så det gick ett antal bussar i stället till Kiruna. Vi hade tur och kom med första bussen och hade inga problem att hitta sittplats på tåget i Kiruna fast vi inte fått några platsbiljetter.

Sedan skulle vi i Boden byta tåg, där vi hade vår sovvagn för vidare färd till Gävle. Tåget var sedan framme i Gävle runt 9.00.

Detta blev en snabb höstvandring, som trots den korta tiden gav en hel del med både vandringar i Abisko och i Norge. Det är ett mycket enkelt sätt att komma nära fjällen och vi kommer säkerligen att göra om denna tur.

Abisko 99
Liftstationen låg endast på 15 minuters promenad från fjällstationen.

Det var en mycket fin utsikt över fjällvärden och Torneträsk.

Det fanns ett kafé vid liftstationen på toppen.

Vädret var omväxlande.

Abiskojåkka

Höstlöven blänker i vattenpölarna.

Abisko 99
Vi vandrade söderut en bit på Kungsleden.

Löven lyste gula med Abiskojåkka som bakgrund.

Tillbaka vid porten till Kungsleden.

Abisko 99
Ett sista avsked av Abiskojåkka.