Statistik, enkäter och marknadsundersökningar med SISS
Analys av bl.a. miljö- och energimätningar med SIGS
ANASYS AB presenterar

Sylarna med toppbestigning 2000

På väg hem efter bestigning av Sylarna.

Kommentar: I sommar blev det en resa till Jämtland och Sylarna och fjällvandring med min 21-åriga dotter Sandra. Denna gång skulle vi försöka ta oss upp på toppen på Storsylen.

Som vanligt så följde vi inte det uppgjorda vandringsschemat. P.g.a. översvämmningarna tordes vi inte åka till Storlien och gå därifrån. Det finns enligt kartan besvärliga vattendrag före stigningen. Det visade sig senare vara ett klokt beslut. Vi klev i stället av tåget i Enafors och gick från Storulvån. Detta beslut togs dagen före avfärd.

Packlista

Utrustning     S=Staffan, Sa=Sandra

Gemensamt

Sjukvårdslåda med plåster, sax, gasbinda, bomull, kompress (S)
Tält (S)        Myggstift (S)   Stor vattenflaska (S) Tältlås med nycklar (S)
Diskborste (S)  Toarulle 1 (S)  Telefon (S)           Kökshandduk (Sa)
Nål, tråd (S)   Karta (S)       Elastisk binda (S)    Liten visp (Sa)
Smörkniv (S)    Gummiband (S)   Plastpåsar (S)        Snöre (S)
Kompass (S)     Kortlek (Sa)    Konservöppnare (S)    Sololja (S)
Radio (S)       Termos (Sa)     Sprängtråd (S)        Astronfilt (S)
Plastkassar (S) Stormkök (S)    Gas 1,5 burkar (Sa)   Tändstickor (S)
Bred häfta (S)  Magnecyl (S)    Skavsårsplåster (S)   Väckarklocka (S)
Tvättmedel (Sa)

Film         Anteckningsbok      Pennor               Bok
Godispåse    Biljetter

Kläder

Myggskärmkeps   Tjock fleeströja  T-tröja 2           Långärmad skjorta (1st.)
Träningsoverall Handskar          Tunna sockar (4)    Tjocka sockar (2)
Kalsonger (5)   Underställ (tröja+långkalsonger)      Toppluva
Kängor          Jacka             Linne 2             fleesskjorta
Tjocka tights   Shorts            Regnställ           coverboots
Sommarsandaler  Vindkalsonger   Tunn fleeströja

Vid avfärd

Joggingskor, tunna sockar, kalsonger, långbyxor, T-shirt, plånbok
Varmt vatten i termos (Sa) för kaffe, te, choklad och varma koppen.
Matkasse för lunch med sallad, mackor, youghurt, frukt, bullar, läsk

Mat       p= vanlig portion

Drickchoklad 6p Hällakakor fryst    Hårt bröd 1       spagettimix 4p
Ris 4p          Osttub              Kaviar stor       Salt
Snabbkaffe      Margarin            Varma koppen 6p   Te-påsar
Rökt skinka     Potatismos 6p       Russin 2x6 paket  Torrfoder 2 påsar
Soppa 2 paket   Makaroner 4p

Vandring med måltider

Frukost:        Choklad, kaffe, mörkt bröd

Tåg från Gävle 12.03        Lördag L 22/7-2000  Sallad, mackor, kaffe, läsk och bulle.
Tåg förbi Östersund 15.52   Lördag Em       Middag på tåget.
Framme i Storlien 18.28     Lördag K

Gävle 19.58                 Lördag M

Storvallen Tel: 0647-700 50 Blåhammaren Tel: 0647-70120
Sylarnas fjällstation Tel: 0647-75010   Storulvån Tel: 0647-72200

Dag 1: Lördag 22/7 2000 kl. 14:00

Nu sitter vi på tåget och har just lämnat Ljusdal. Här är det stor översvämning av Ljusnan. Det är den stora översvämningskatastrofen, som har drabbat södra Norrland.

Det började för två dagar sedan med ett jordras i Järvsö och översvämning efter nästan en månads regn. Vårt tåg till Storlien vad först inställt och sedan ersatt med tåg till Sundsvall och buss till Storlien. I morse hade Banverket lyckats reparera banvallen, så nu åker vi på första tåget genom översvämningsområdet. Vi får hoppas att banvallen håller.

Vi kommer troligen att bli någon timme försenad. Vi hade tänkt åka till Storlien och därifrån gå till Blåhammaren. P.g.a. regnet skall vi i stället kliva av i Enafors och åka upp till Storulvån med taxi.

Sedan kanske vi går någon km på leden och sätter upp tältet. I morgon hade vi sedan tänkt gå direkt till Sylarna och sedan får vi se vad som händer.

I dag är vädret mycket bra med solsken och runt 20 grader. Men man har sagt att i morgon kommer mer regn, som håller i sig några dagar.

Packandet har i år varit nytt, då jag har en del ny utrustning. Framför allt en ny ryggsäck, Klättermusen på 100 liter. Det har varit svårt att ställa in den rätt, men jag tror att den nu är bra. Det finns lite olika inställningar på säcken.

Jag har även nya byxor med avdragbara ben, så nu sitter jag i shorts då benen är borttagna. Jag har även ett nytt regnställ, som är rätt tungt. Dessutom så har jag i stormköket bytt ut T-sprit mot gasbrännare. Det är mycket nytt, som gör mig lite nervös. Vi får väl se framöver hur det kommer att fungera.

Klara för avresa från Gävle

Översvämningar i södra
och mellersta Norrland

Dag 2: Söndag 23/7 2000 kl. 14:00

Nu sitter vi i raststugan mellan Storulvån och Sylarna.
Vi har just ätit lunch på potatismos och stekt skinka samt fika efteråt. I går var vädret jättefint hela dagen men i dag är det frisk ostlig vind, lätt dimma och regnigt. Vi fortsätter nu mot Sylarna.

Dag 2: Söndag 23/7 2000 kl. 19:00

Nu sitter vi i matsalen i Sylarnas station och har ätit makaroner och spagettimix. Vi dricker nu kaffe/te och tänker stanna i matsalen.

Resan upp med tåget igår gick alldeles utmärkt och vi var enbart 20 minuter försenade i Enafors. Värre var det för dom som någon dag tidigare hade åkt från Göteborg och fick åka med ersättningsbussar från Gävle och var 9 timmar försenade i Enafors.

När vi kom till Enafors väntade en taxi för ca 10 personer. Vi hade beställt plats i förväg (gör det hos Storulvån tfn: 0647-72200) och kom med. 8 st. från Holland med enbart tyska D-mark fick vänta någon extra timme på att komma iväg. Taxin kostade 80:- per person.

Solen sken och det var c:a 15 grader i skuggan, då vi kom upp till Storulvån. Jag vägde ryggsäcken där och den vägde som vanligt alldeles för mycket, 26kg. Sandras ryggsäck vägde 18 kg.

Jag gick in och beställde taxi till Enafors för nästa lördag, då vi skall åka tillbaka då. Vi satte även på bred häfta på hälarna för att undvika skavsår, vilket är ett måste.

Vid 20.00 lämnade vi Storulvån och gick på leden mot Sylarna. Det var mycket bred plank i början troligen för rullstolar.

Även de första km var det mycket plank att gå på för att skona marken. Efter 2 km kom vi till skyltar för delning av leden mot Blåhammaren eller Sylarna.

Vi fortsatte mot Sylarna och c:a 500 m före bron över en jokk tog vi en paus. Där testade vi att ringa hem och det fungerad utmärkt med Telia/GSM. Här uppifrån hade vi även en fin utsikt mot Sylmassivet, som glänste i solskenet. Det var dock en hel del mygg.

Lite senare framme vid jokken satte vi upp vårt tält. Där fanns även en bänk, där vi satte oss och fikade på medhavda mackor och använde varmt vatten, som vi haft med i termos.

Vid 23-tiden var det dags för oss att sova. Jag hade örst försökt att lyssna på radion för att höra någon prognos om vädret, men det gick inte att höra något på P1 eller P3.

I morse vaknade jag runt 8.00 av att det regnade lite. Jag tittade ut lite senare och det var låga dimmoln och duggregn. Jag provade nu första gången stormköket med gas. Jag har klippt upp ett hål i Trangiaköket och köpt en gastillsats. Det fungerade alldeles utmärkt, så det blir nog gas framöver och inte T-sprit.

När vi åt frukost kom Biggles med husse Anders över bron. Biggles var en 15 månader gammal Golden Retriver. Han var rätt skraj att gå över den långa nätbron, men det gick bra.

Storulvåns fjällstation.

Jag är redo att gå.

Första bron är nära fjällstationen.

En tillbakablick mot fjällstationen.

Leden är i början byggd för rullstol.

Sylarnas massiv i fjärran.

Vi tältade vid första stora bron
några km från Storulvån.

Biggles med husse Anders
på väg över bron.

För vår del tog vi det lugnt i duggregnet och kom iväg strax före 11.00. Jag hade ett nytt fodrat regnställ från Fjällräven, som var rätt tjockt och tungt. Jag provade därför att gå i enbart ett långärmigt underställ med shorts och tunn tröja. Då kunde jag ha torra byxor tillgängliga, när jag kom fram.

Efter 5 km och 75 min var vi framme i raststugan. Där var det fullt med folk, så vi lagade vår lunch utomhus. Nu blåste det också frisk ostlig vind, så vi försökte hitta lä av stugan.

Vi skulle steka rökt skinka och blåsten gjorde att den aldrig blev stekt. I stället för att steka i en stekpanna skulle vi ha stekt i en kittel i stället. Det gick bra att äta ändå, vilket vi gjorde i raststugan, då många hade gått vidare. Vi provade även att ringa, vilket gick utmärkt. Inga problem med mottagningen.

Vi fick kämpa en hel del med våra ryggsäckar, som är nya. Det är Klättermusen 100 och 80 liter. Man kan ställa in dom på många olika sätt och vi har inte lyckats så bra hittills.

Vid 14-tiden gick vi vidare med vinden i baken och lätt regn. Vi gick tydligen på bra för 70 min. och en knappt 5 km senare var vi vid den stora jokken och bron. Vid normal vandring går det nog långsammare, fast vi tyckte inte att vi tog i så mycket. Tyvärr medförde vädret att man inte såg så mycket.

När vi börjat på stigningen upp mot fjällstationen passerades vi av 13 ryttare på häst. Det var Vemdalens Islandshästar, som hade en ridtur med ryttare. Hästarna gick tydligen ännu fortare utan att förta sig.

Det kan också vara ett härligt sätt att komma ut i fjällen, så är du intresserad skall du kontakta dom.

Vi var sedan framme vid stationen kl. 16.15, vilket kändes skönt. Här finns gott om plats, ett stort kök för självbetjäning, butik med allt möjligt (öppen 08.00-10.00 och 16.00-20.00), torkrum, dusch, bastu och bäddar.

Vi beställde dock tältplats för två dygn till att börja med, vilket för STF-medlemmar kostar 50:-/person och dygn (80:- för övriga). Tältplatsen är på andra sidan en strid jokk, där man skall gå över på en smal och vinglig bro.

Sedan går man några 100 meter till ett utedass. Där i närheten hittade vi en tältplats. Vi satte upp tältet i regnet genom att först sätta upp yttertältet provisoriskt och lägga ut innertältet på marken. Sedan provlåg vi och kände att det var inte riktigt bra utan flyttade tältet c:a 2 dm och var sedan nöjda.

Vi gjorde sedan i ordning påsar med torra kläder, som vi skulle byta till, samt mat och gick tillbaka till fjällstationen. Där hängde vi upp de blöta kläderna på torkning samt duschade. Det kändes härligt efter en svettig tur.

Sedan lagade vi mat och nu fikar vi. Det har nyss varit information om guidad topptur till Storsylen. Det kostar 120:-/vuxen person (60:- för barn). Då får man även låna en turryggsäck. Vi tänker dock vänta, då vädret är för dåligt.

Vi lagar mat i blåsten.

Vi träffade åter Biggles.

Vemdalens Islandshästar.

Dimman låg strax ovanför.

Dag 3: Måndag 24/7 2000 kl. 12:30

Vi gick tillbaka till tältet i går kväll vid 21-tiden och spelade lite kort innan vi somnade.

I natt regnade det en hel del särskilt tidigt på morgonen. Det var som kallast +6 grader och är det 8 grader. Kylan gjorde att Sandra hade frusit lite under natten, medan jag hade lagom med kläder på mig och sovit bra.

Vi gick sedan upp vid 8-tiden i morse. Då var det uppehåll och dimman hade lättat så att vi kunde se fjällstationen c:a 300 meter bort på andra sidan jokken.

Vi fyllde några kassar med mat till frukost och lunch samt lite kläder för ombyte. Sedan gick vi över till stationen och åt frukost. Under hela förmiddagen har vi tagit det lugnt.

Ute kommer dimman ibland så nära, så man ser bara 50 meter. Enligt prognosen skall det bli mycket bättre väder med klart och solsken på torsdag-fredag, så vi väntar med toppbestigningen.

Det är mycket lugnt med folk här, då de flesta har vandrat iväg. Sedan kommer det väl nytt folk till eftermiddagen och kvällen.

Jokken blev hastigt större.

Det var en tät dimma.

Köket i Sylarnas fjällstation.

Stora matrummet.

Dag 4: Tisdag 25/7 2000 kl. 10:00

Nu sitter vi i fjällstationen och har just ätit frukost. Vädret har varit uselt men blir nu bättre med t.o.m. en solglimt, så vi har bestämt att ta vår packning och dra mot norska gränsen.

I går eftermiddag gjorde vi inte mycket utan spelade kort och läste tidningar. Dimman kom och gick hela tiden och det regnade delvis kraftigt. Vi såg även resultatet av detta när vi vid 20-tiden på kvällen gick tillbaka till tältet.

När vi gick på den lilla bron över jokken syntes det att det var mycket mer vatten som forsade. Uppe vid tältet hade det blivit vattenpölar runt om, så vi gjorde vallar med sten, så att vattnet skulle rinna runt tältet och inte på det. Det lyckade bra så vi fick inga problem med regnet. Vi ett regnuppehåll under kvällen passade vi på att borsta tänderna och utnyttja torrdasset, som fanns intill.

I morse var det uppehåll och dimman hade lättat, så att man såg stationen från tältet. Nu ser det så pass bra ut, så vi gör en tvådagars tur till Norge och kommer tillbaka i morgonkväll.

Vårt tält omgivet av vatten.

Vadning med coverboots.

Dag 4: Tisdag 25/7 2000 kl. 19:00

Nu sitter vi i fjällstationen och har just ätit middag på Wildlife-torrfoder med biff, lök, grönsaker och potatismos, vilket smakade jättebra.

Enligt planerna i morse skulle vi inte sitta här nu. När vi kom tillbaka till tältet började vi att packa ihop, men då kom ännu en regnskur.

Då ändrade vi planerna och lät tältet stå kvar och packade enbart för en dagstur med lunch, vilket rymdes lätt i Sandras ryggsäck.

Vi hade med oss lite byte av kläder samt en termos med hett vatten, varma koppen, smör och bröd samt kaffe/te och godis.

Jag gick i ett långärmigt underställ, i ett par shorts, en tunn fleecetröja och regnställ. Det fungerar bra att ha regnställ men utan långbyxor och skjorta.

Vi gick utefter leden mot Storeikvollen. Den gick först lite uppför men planade sedan ut och var en lätt gången stig med gröna ängar. Här kunde man säkert tälta i flera dagar om man hade fint väder.

Det var utsikt mot Storulvån och Blåhammaren och senare även in mot Norge. Efter c:a 2 timmar började sluttningen upp mot Fiskåhöjden. Där träffade vi på två par vandrare, annars blev det inga andra som vandrade mot Sylarna.

Kommentar vid inskrift av texten: Det ena paret var Peggy och Anders, som vi pratade med några minuter. Detta är ett exempel på hur snabbt man kan bli bekant med varandra. Vi träffade dom senare ett flertal gånger med bl.a. en gemensam toppbestigning av Syltoppen samt när vi var tillbaka i Storulvån.

Efter uppförsbacken och en bit på flacken kom vi till gränsen mot Norge, där det var ett stängsel med grind. Då kan även dimman farande, så när vi 200 meter senare kom fram till stugan vid Fiskåhöjda såg man bara c:a 50 meter. Det skulle kunna bli lite jobbigt att gå tillbaka, om man missar leden. Detta är lätthänt om man går och pratar för mycket och inte kollar var leden är.

det hade tagit 2,5 timmar att gå hit. Stugan bestod av två träbritsar och ett bord, vilket passade oss bra. När vi ätit lunch och var färdiga för att gå tillbaka, hade dimman åter lättat, så det var enkelt att följa leden.

Vädret var något stabilare än på morgonen med svag ostlig vind, mulet och lite regn långt bort. Efter 2 timmars vandring var vi tillbaka till vårt tält. Sedan gjorde vi i ordning kassar med klädbyte och mat.

Efter bastu och dusch och nya kläder vid fjällstationen har vi nu även hunnit äta. Vi väntar på en genomgång av en eventuell toppbestigning i morgon och även bildvisning av blommor.

Vi har ännu inte bestämt om vi chansar på toppbestigning i morgon eller en vandring in i Tempeldalen.

Vandringen gick över snöfält.

Det fanns många fina bäckar.

Norge i fjärran.

Gränsen mot Norge.

Hytten på norska sidan.

Tillbaka vid Sylarnas fjällstation.

Dag 5: Onsdag 26/7 2000 kl. 14:00

Nu sitter vi ett gäng uppe toppen på Storsylen, vilket vi hade hoppats på när vi kom hit. Vädret är fantastiskt, helt klart, solsken och lite svag vind.

Vi såg i går kväll att vädret blev allt bättre och i horisonten mot öster var det helt klart. I morse vaknade vi vid 7-tiden och hade toppenväder. Vi gjorde i ordning provisoriskt med kläder för en topptur och gick sedan till stationen för att laga till frukost.

Vi skrev även upp oss på listan för en topptur med guide. Detta kostar 120:-/person. Då får man även låna en lämplig tursäck. Sedan gick vi tillbaka till tältet för att packa denna med extra kläder, termos med varmt vatten, varma koppen och bredda mackor.

Vi hade även russin, chokladkakor och flaska för dricksvatten. För vår del betyder det vårt bälte med drickflaska och liten väska.

9.30 samlades vi c:a 15 st. för vandringen. Vi gick tämligen långsamt, så det är möjligt för de flesta att hänga med. I början är det svag sluttning uppför. Efter några timmar blev det brantare och även vandring på snö. På något enstaka ställe var det lite besvärligt för höjdrädda, men ändå fullt möjligt för de flesta.

Här uppifrån toppen har vi utsikt in mot både Sverige och Norge på mer än 20 mil. Jag tycker nog att utsikten här faktiskt slår utsikten från Kebnekaise. Särskilt med det väder som vi har nu.

Det är nu dags för oss att gå tillbaka trots att de flesta vill stanna kvar här på toppen.

Vi vaknade med toppenväder.

Stenarna behövs ej längre runt tältet.

Dit upp ska vi idag.

En genomgång före avfärd.

Bara en person i taget på bron.

På väg uppför lågfjället.

Vi närmar oss snöfälten.

Sista möjligheten att fylla på vatten.

En stor renhjord på snöfälten.

Vi fortsätter över stenblocken.

Samt uppefter snöfälten.

Peggy och Anders njuter i solskenet.

Klas, Anders och Johan
från Stockholm var med.

Efter en fikapaus var det
dags att gå vidare uppåt.

Vi har kommit upp
till första delmålet.

Det var brant ner
till snöfälten därnere.

Jag får också vara med på en bild.

Klas verkar rätt nöjd.

Sedan fortsätter klättringen.

Uppe vid ett pass mot Norge.

En fantastisk utsikt i detta väder.

Lillsylen till höger.

Alla sitter och njuter av vädret.

Snart uppe på toppen.

Nu är vi framme.

Jag beundrar utsikten.

Helagsfjället.

Dieter och Sigrid från Tyskland var med.

Vi tog en lång lunchpaus.

Dags att gå ner igen.

Dag 6: Torsdag 27/7 2000 kl. 21:30

Nu ligger vi i vårt tält redo för att sova intill Blåhammarens fjällstation.

I går hade vi en fantastisk topptur, som kan rekommenderas till alla. Det tog 4,5 timmar upp och då gick vi mycket långsamt med flera pauser. Där uppe på toppen tog vi en lång paus och sedan en nerfärd på 3 timmar.

Denna gick bl.a. utför ett brant snöfält. För de flesta kändes det spännande men också lite farligt att åka utför. Det gick dock bra för alla, då man gled ner på kängorna eller delvis på ändan samt stoppade upp farten med händerna. Därför bör man ha handskar på sig och gärna regnbyxor för att inte bli blöt.

Sedan fortsatte vandringen utför med solen gnistrande över fjälltopparna. Efter toppturen fick alla diplom med intyg om att man hade varit upp på toppen.

Under denna tur blev vi bekant med många andra deltagare. Vi lärde känna Anders, Johan och Klas som var tre män från Stockolm. De vandrade från Härjedalen via bl.a. Helags till Sylarna och skulle fortsätta mot Blåhammaren och Storlien.

Vi blev även bekant med ett tyskt par och Peggy och Anders, som vi redan hade träffat på stigen mot Norge, fanns också med. Många andra deltagre blev vi också bekanta med samt naturligtvis vår vandringsledare Ulrich.

Vid fjällstationen passade man på i det fina vädret att ha en grillafton, där det serverades hamburgare. Kön blev lång, då det var ett populärt arrangemang. Vi gick tillbaka till tältet vid 9-tiden och förberedde packaning för avfärd i dag till Blåhammaren.

I natt var det mycket kallt och blåsigt, så det blev dåligt med sömn. Vi klev upp redan 6.00 i morse för att komma iväg tidigt på vår vandring. Vi hade packat och ätit frukost kl. 8.00, då vi lämnade fjällstationen.

Hur tar man sig utför snöfält?

Vi ger oss iväg utför snön.

Sandra kanar på ner ändan.

En del försökte stå ända ner.

Det var starkt solsken.

Vi korsade några bäckar.

En blick bakåt mot Sylarna.

Solen går ned över fjällstationen.

Soluppgång tidigt nästa morgon.

Vårt tält ligger fortfarande i skuggan.

Det har varit klart och soligt väder hela dagen med en sval ostlig vind. Först gick vandringen utför i 3 km mot en jokk och sedan en flera km uppför en backe.

Efter c:a 10 km fanns en raststuga, men då det inte fanns vatten i närheten fortsatte vi en extra km och stannade för lunch vid en jokk.

Sedan fortsatte vandringen och mot slutet var det åter en flera km uppförsbacke mot Blåhammaren, där vi var kl. 15.15. Då beställde vi plats för en 3 rätters middag kl. 18.00 för 180:-/person.

Dessutom kostade tältplats 50:-/person och dusch 35:-/person (för STF-medlem). Lite extra således jämfört med Sylarna. De flesta som kommer hit ligger dock inomhus.

Kl. 18.00 var det c:a 50 personer, som väntade på middag. Det var väl arrangerat med bordsplanering och genomgång av hur serveringen går till.

Middagen bestod av Ansjovispastej till förrätt, pasta och köttfärssås till huvudrätt och chokladruta med kaffe till efterrätt. Det kanske inte låter så märkvärdigt, men det var vällagat och framför allt severades mycket extra som grönsaker, nybakat bröd, ostar, oliver, tzatziki, aioli och mycket annat. Den som ville kunde även beställa vin eller öl till maten.

Vi satt tillsammans med ett Friskis och Svettis gäng från Malmö samt Anders, Klas och Johan som också var med på toppbestigningen av Sylarna. Vi hade en trevlig och pratsam middag, så tiden rann iväg snabbt.

Det som är märkbart med fjällvandring är att man får inte enbart fysisk ansträngning och vackra vyer utan lika mycket en trevlig social samvaro med andra fjällvandrare. Det finns väl ingen annan situation, där man så snabbt blir bekant med folk. Många gånger när man möter andra på leden blir det ett kort samtal och träffas man senare igen, så är man ju redan gamla bekanta.

Nu är solen på väg ned och vi hoppas att vi får sova bättre än natten som var.

På väg uppför i c:a 3 km.

Det fanns många fina bäckar.

En liten stuga finns ungeför halvvägs.

Vi gick en bit till för att hitta vatten.

En bäck med Sylarna i bakgrunden.

Vi närmar oss Blåhammaren.

Dag 8: Lördag 29/7 2000 kl. 09:30

Nu sitter vi i solskenet utanför Storulvåns fjällstation och väntar in lunchen, som vi äter på stationen och sedan går taxin kl. 12.45, som vi beställde plats till redan för en vecka sedan.

Vädret har nu fortsatt att vara helt klart med skinande sol, så man får vara försiktig med att inte bränna sig för mycket.

Vårt solstift tog slut i går och tyvärr hade man ingen i butiken i Blåhammaren, vilket är rätt märkligt då det inte kan ha varit någon större åtgång hittills. Dålig lagerhållning skulle man kunna säga.

Vi började i går morse med att packa ihop allt och åt sedan frukost på en bänk utanför Blåhammarens fjällstation. Vi märkte nu att med värmen kom även myggen. Det var svårt att sitta barbent och utan skor. Jag beslöt för min del att gå i långbyxor som skydd både mot sol och mygg.

Vi kom sedan iväg 10.30. Leden gick efter en första utförsbacke en del uppåt. Men sedan var det mest utför. Utsikten var fin åt alla håll med Sylmassivet i väster.

Efter knappt två timmar var vi framme vid raststugan i Ulvåtjärn, där vi tog en lång lunchpaus på spagettimix och makaroner. Solen stekte så det var väl varmt. Då kom vi på att vi även hade myggsalva med, så vi tog på detta på framför allt ben och fötter under lunchen.

Här möttes folk, som kom från Blåhammaren och folk, som kom från Storulvån. Det var en speciell natur här, där en jokk hade grävt en djup ravin runt en hög kulle, där stugan fanns placerad.

Vi fortsatte sedan vår vandring och var framme vid Storulvån strax efter 15.00. jag hade på morgonen ringt till Storulvån och beställt ett rum, så att vi skulle få sova inomhus på riktiga sängar en natt innan vi åker hem. Detta kostade för STF-medlem 290:-/person. Då var det även toalett och dusch på rummet.

Vi var lite trötta och hann ej med att äta ā la carte, som stängde 16.30. Sedan var det en 3-rätters middag från 18.00 för 205:-/person (helgpris). Vi åt inte denna utan köpte mos och köttbullar och lagade till detta i självhushållet. Vi var sedan så pass trötta, så vi lade oss strax efter 20.00.

I morse var vädret lika fint och varmt. Vi gick och lagade till frukost i självhushållet och packade sedan ryggsäckarna och städade rummet. Nu har vi några timmar att vänta fram till lunch.

Frukost i morgonsolen.

Entré till Blåhammarens fjällstation.

På väg ner mot Storulvån.

Det fanns flera små sjöar.

Och även många små bäckar.

Med Sylmassivet i bakgrunden.

Rast vid stugan i Ulvåtjärn.

Stugan var omgiven av en ravin.

Det var tyvärr myggigt.

Ett sällskap på väg till Blåhammaren.

Storulvåns fjällstation i sikte.

Jag skriver på dagboken.

Vemdalens Islandshästar
på väg med en ny grupp.

Lunchen är serverad
i Storulvåns fjällstation.

Dag 8: Lördag 29/7 2000 kl. 14:30

Nu sitter vi på tåget på väg hem och närmar oss Åre. Ute är vädret fortfarande fint och skall enligt prognosen vara det flera dagar till utefter fjällkedjan.

Beträffande den nya utrustning, som har använts, är jag mest nöjd med en tunn fleecetröja, som jag har använt mest varje dag tillsammans med en T-shirt i materialet Coolmax. Även skjortan och den tjocka tröjan i fleece är utmärkta.

Jag har haft ett nytt regnställ Fjällräven, som är delvis fodrat och stabilt. Detta har fungerat mycket bra och jag har gått med det i bara ett superunderställ.

Den nya ryggsäcken Klättermusen 100 liter, har gett en del problem, då den kan ställas in på många olika sätt. Mot slutet av vandringen har jag haft ont i ryggen ovanför svankryggen. Normalt under en vandringsvecka brukar ryggsäcken kännas allt lättare, vilket den inte gjorde nu. Jag får titta mer på inställningen av denna.

Kommentar efter vandringen: Jag har senare ställt om två remmar helt och det medförde att ryggsäcken blev betydligt bättre. Vid vandring i Saltoluokta några veckor senare, dock med enbart 16 kilo, satt ryggsäcken perfekt.

Jag får väl testa 25-30 kg vid ett senare tillfälle men den kan nog vara mycket bra ändå. Packningmässigt är den annorlunda än andra ryggsäckar och med ett system som är tilltalande.

Denna gång har vi även provat med gas till stormköket. Det blev inte så ofta vi använde detta, då vi hade tillgång till kök i Sylarna och Blåhammaren.

Två gånger hände det dock att gasen slocknade av en vindpust (ej hård vind), vilket gör att det känns osäkert att använda gas, när det blåser.

Det var slutet på denna vandringsberättelse, vars höjdpunkt naturligtvis var bestigningen av Storsylen. Jag kan rekommendera ett besök i Sylarnas fjällstation och bestigning av Sylarna.