Statistik, enkäter och marknadsundersökningar med SISS
Analys av bl.a. miljö- och energimätningar med SIGS
ANASYS AB presenterar

Vandringar i Jotunheimen, Norge 2012

Utsikt över sjön Gjende

Kommentar: I mitten av juli åkte jag med Anne till Jotunheimen i Norge
bland annat för att försöka vandra över det berömda Besseggen.

Dag 1: Tisdag 17/7 2012 Kl.10:40

Nu sitter jag i bil med Anne och hennes hund Daime på väg till Jotunheimen för att vandra. Vi har nyss lämnat Bålsta där vi handlade det sista som behövdes

Vi skall köra 40 mil idag till ett vandrarhem i Töcksfors nära gränsen mot Norge. Där övernattar vi och i morgon åker vi vidare genom Norge till Maurvangen i södra Jotunheimen, där vi har hyrt stuga i fyra nätter.

Vi har under många månader letat information på nätet vart man kan åka för att tältvandra. Det har varit mycket svårt att hitta vettig information om att vandra med tält. Det verkar som att norrmännen mestadels vandrar från hütte till hütte.

Den bästa hemsidan hittade vi hos tre svenska killar som vandrat mycket i Norge och har berättat om detta på deras hemsida tilltipps.com. Men de är yngre och har bättre kondition än vad vi har och kan därför vandra över svårare terräng.
I Norge finns den officiella hemsidan visitnorway,com som innehåller en hel del tjusigt material men det är sämre med detaljerad information som passar oss. Vi har dock hittat filmer som visar ett mycket fint område runt Gjendesheim och sjön Gjende? samt höghöjdsområdet runt Besseggen.

Vi planerar att vandra där om vädret blir tillräckligt bra. Det blir i så fall dagsturer från stugan i Maurvangen. Det är för brant terräng för att göra tältvandringar med 25 kg på ryggen. Tyvärr är prognosen för vädret att det blir dåligt hela veckan så i värsta fall kommer vi inte iväg på någon vandring där uppe.

Efter Maurvangen planerar vi att åka till Rondane och där åka uppför Grimsdalen. Vi fick utmärkt information om detta av en gammal bekant i Höga Kusten. 1998 var jag på vandring i Kebnekaise med STF och hade då Anders som guide. Nu stod han som guide vid turistinformationen i Skuleberget i Höga Kusten och vid ett besök där tipsade han om lättsam vandring i Grimsdalen i Rondane. Det ska bli intressant att se hur det ser ut där.

Klockan är nu över elva och vi kör på nya E18 väster om Enköping.

Nu är vi redo att åka.

Men först ett foto även på mig.

En kort fikapaus måste man ta.

Framme i Töcksfors för att lasta ur bilen.

Dag 1: Tisdag 17/7 2012 Kl.18:00

Nu har vi varit i Töcksfors några timmar. Vädret har varit växlande på vägen delvis med skurar men ju längre västerut vi åkte desto bättre väder blev det. Här har vi leagt ute på gräsmattan och njutit av solen.

Vi kom hit vid fyratiden och fick vår bokade stuga i vandrarhemmet Turistgården. Vår lilla stuga har två sängar och ett bord och kostar för STF-medlem 360:- per natt för två personer samt 50:- extra för hunden. Vi beställde dessutom frukost för 130:- tillsammans.
Man har dessutom som vanligt tillgång till kök och vardagsrum med kyl och frys som vi utnyttjade. I det undre planet av byggnaden finns även toaletter och dusch.

Vi har i köket värmt upp mat som vi hade med oss samt lagt in övrig mat för ett flertal dagar i Norge i kylskåpet till i morgon. Vi har köpt en hel del mat som vi har med oss, då den är mycket dyrare i Norge. Nu är det snart dags för en kvällspromenad med hunden och sedan lite läsning innan det är sovdags.

Dagens middag åt vi i vandrarhemmets kök.

På kvällen gick vi på en promenad i samhället.

Dag 2: Onsdag 18/7 2012 Kl.12:00

Nu har vi haft en fikapaus c:a 15 kilometer före Hönefoss. Vi är således i Norge.

Jag har en liten 10" dator med mig och ett mobilmodem så det gick att få igång Internet och titta på svtplay eller youtube eller lyssna på någon musikkanal.

Det byggs ett mycket stort handelscentrum i utkanten av Töcksfors för att locka köpstarka norrmän. Från Töcksfors är det bara några kilometer till norska gränsen.
I morse åt vi först frukost som vi beställt på vandrarhemmet. Därefter lade vi över vår mat som vi under natten haft i kylskåp till våra kylväskor. Töcksfors passade vi även på att tanka bilen då det var sista möjligheten före Norge.

Man åker på E18 mot Oslo. Vägen är rätt bra och ibland är det motorväg och ibland lite smalare och sämre. I Oslo åkte vi en halvtimme på E6 innan vi åter kom in på E18 förbi Oslo centrum.

Därefter tog vi av på E16 förbi Hönefoss upp till Fagernes. Där kommer vi att åka på väg 51 upp till Maurvangen.

Vi korsar gränsen mot Norge.

Med Daimi i baksätet.

Dags för en kort fika.

Innan vi åker vidare norrut.

Dag 2: Onsdag 18/7 2012 Kl.20:00

Innan vi kom fram till Fagernes tog vi paus i Bagn, där det fanns ett stort hus med affärer och restaurang. Vi passade på att äta lunch vilket blev mycket enkelt. Vi åt kokt varmkorv med hemlagad potatismos, som smakade bra men det hade gärna fått vara lite grönsaker med.

Från Fagernes körde vi rakt norrut på en mindre väg och fjällen med snöfält började dyka upp i fjärran. Så småningom kom vi fram till Beitosstölen, som visade sig vara en riktigt turistort med flera hotell och massor av stugor utefter fjällvidderna.

Vägen fortsatte sedan ännu högre upp över 1000 m.ö.h. Det blev helt kalt på fjällen med en fantastisk utsikt åt alla håll. Temperaturen sjönk och det var som svalast sju grader. Så småningom vände vägen neråt igen utför fjället och vi kunde se Besseggen, som vi ska försöka bestiga framöver.
Sedan var vi framme här i Mauervangen, som är en stor stugby med camping. Här finns mycket människor då alla stugor tycks vara upptagna. Dessutom finns många tältare här.

Vi fick nyckeln till vår stuga som är liten men räcker till. Här finns spis, kyl, vatten, toalett, sängar och bord för 500 nkr per natt. När vi hade installerat oss tog vi en promenad till Gjendesheim dit det är c:a 3 km.

Där finns en fjällstation med restaurang och bäddar. Dessutom finns två båtar som går på sjön Gjende och många människor åker med båten till Memurubu för att därifrån vandra över Besseggen tillbaka Gjendesheim. Vår plan är att göra detta någon av de dagar som vi är här.

Sedan vi gått tillbaka samma sträcka hit till Mauervangen har vi suttit i stugan och eldat samt druckit ett glas vin. Vädret är mycket växlande med både sol och regn. Vi får hoppas på bra väder de närmaste dagarna för att kunna vandra.

Dags för lunch i Bagn.

Lunchen blev bara en enkel kokt korv med mos.

Vi börjar närma oss de snötäckta fjällen.

Beitosstölen var en stor turistort med många hotell.

Där fanns även många skidliftar.

Samt massor av stugor uppefter fjällen.

Vägen fortsatte upp mot 1000 möh.

Vi körde bl.a. förbi Bygdin.

Framme i Maurvangen och jag ser nöjd ut.

Det fanns en fin tältplats invid en bäck.

Här skulle vi bo i fyra dygn.

Det fanns även många med campingvagn.

På kvällen tog vi en promenad
på några kilometer till Gjendesheim.

Forsen Sjoa med snötäckta Steinflybrean
och Leibrungsbrean i bakgrunden.

På väg mot sjön Gjende med Besseggen uppe i skyn.

Framme vid turishütten Gjendesheim vid sjön Gjende.

Vid båthamnen låg båtarna som fraktar vandrare.

Sjön Gjende med branta fjäll runt om.

Dag 3: Torsdag 19/7 2012 Kl.17:00

Idag blev det en mellandag då det regnade i natt och i morse men den blev mycket bra ändå. Det där med att elda i öppna spisen var ingen bra idé då skorstenen hade svårighet att dra ut röken. Ibland kom det in för mycket rök och senare på kvällen drog rökvarnaren igång. Vi blev tvungna att öppna fönster och ta bort den glöd som fanns kvar och slänga ut den på backen.

I morse hade jag ställt klockan på väckning strax efter klockan sex men då var det låga moln och regn så vi tog det lugnt. Vid tiotiden tog vi ändå på oss vandrarkläder och gjorde i ordning kaffe och mackor och gick bort till Gjendesheim. Det hade slutat att regna men jag hade på mig min nya poncho för att testa den.

Vi beslöt att gå den tänkta vandringsturen baklänges så länge vi hade lust. Vi gick därför från Gjendesheim brant uppför mot Besseggen. Det var mulet och lite dis och bergen där uppe var helt i moln.

Många andra människor hade kommit på samma idé då vi var många som gick uppför stigen. Efter någon timme hade vi kommit långt upp och stannade för fika. Det kändes som att vädret var på väg att bli bättre.

Sedan fortsatte vi en stund till men då stigen krävde riktig klättring beslöt vi att vända. Men utför den branta stigen kommer man när man vandrar över Besseggen.

Vi gick vidare mot en annan mindre höjd med fin utsikt ner mot dalen med vår campingby Mauervangen. Sedan fortsatte vi tillbaka utför samma stig åter ner till Gjendesheim, där vi fikade nere vid sjön Gjende. Vädret var då riktigt bra.

Efter en promenad på tre kilometer var vi åter i vår stuga i Mauervangen här vi har tagit det lugnt. Det sägs att vädret ska bli bättre till i morgon. Då gör vi ett nytt försök att vandra över Besseggen.

Redo för en kortare vandring.

Regnigt väder så jag provade min poncho.

På väg uppför östra sluttningen mot Besseggen.

Utsikt ner mot båthamnen i Gjendesheim.

Turistbåten på väg tillbaka
över Gjende med omgivande fjällsluttningar.

Båten är framme vid båthamnen
för att hämta passagerare.

Vi fortsätter att traska uppför.

Många var ute för att vandra.

Det var en härlig utsikt uppifrån över Gjende.

En bäck kom porlande uppifrån fjället.

Till slut smakade det bra med en fika.

Anne var också kaffetörstig.

Vi ville även prova att gå på ett snöfält.

Snöfältet sträckte sig en bit uppför sluttningen.

Därefter är det dags att vända om neråt.

Vi är snart nere vid Gjendesheim igen.

Dag 4: Fredag 20/7 2012 Kl.17:10

I morse skulle det ha varit fint väder, men det var snarare tvärtom. Det var 3 plusgrader och regn med inslag av snö. Det visade sig också att det hade snöat uppe i bergen då man såg att många toppar var nyvita av snö.

Vi tog det åter lugnt men framåt tiotiden bestämde vi oss för att vandra österut på en stig mot Sikkisdalen. Det var blåsigt och regnigt så jag fick prova min nya Poncho. Den skyddar bra upptill men från knähöjd och neråt måste man ha regnbyxor eller damasker bland annat mot blött gräs.

Vi gick uppför några hundra höjdmeter. Det var mycket blött efter nattens regn så stigen var delvis som en bäck. Vi korsade även ett flertal bäckar med forsande vatten så det var inte enkelt att korsa dem.
Efter åtta kilometer stannade vi på en höjd med fin utsikt för att fika. Vädret hade blivit bättre med inget regn och solen tittade fram ibland mellan molnen.

Vi vände så småningom om och gick samma stig nedåt där det nu bara två timmar senare var märkbart mindre vatten på stigen och i korsande bäckar. Nattens regn kan således tillfälligt ge mycket vatten i bäckarna.

När vi kom tillbaka lagade vi mat och tog det lugnt några timmar. Vädret har hela tiden blivit bättre så nu är det solsken och +12 grader. Molnen är högt ovanför bergstopparna så t.ex. bergen hitom Besseggen syns väl.

Vi får åter göra ett nytt försök i morgon och ställa klockan på 6.00 för att vandra över Besseggen.

Uselt väder med nysnö på fjällen.

Det hade fallit mycket regn och blötsnö.

Nu var det regnplagg på som gällde.

Vandringsleden hade blivit en bäck.

Molnen låg lågt över topparna.

Allt vatten gjorde bäckarna svåra att forcera.

Dags för fika.

Sedan vänder vi om och går hemåt.

Hemma igen sken solen och det blev varmare.

Men på fjälltopparna låg den nya snön kvar.

Dag 5: Lördag 21/7 2012 Kl.19:00

Idag fick vi den där höjdardagen som vi suktat efter. När vi vaknade i morse var det klart väder och bara nollgradigt ute. Vi åt frukost och fyllde våra ryggsäckar med extra kläder och med fika.

Tidigare hade vi tänkt att vi skulle gå de tre kilometrarna till Gjendesheim men ångrade oss som tur var. Med bilen var vi framme 7.10 och redan då var parkeringen nästan full men det fanns plats åt oss som kostade 100 nkr för en dag.

Det var redan lång kö till båtarna. Nu var det första vackra dagen på länge så det var många som skulle ut på tur. Strax efter halvåtta åkte första båten iväg fullastad med förväntansfulla vandrare.

Det fanns två båtar och båda fylldes där den båt, som vi åkte med, skulle till Memurubu medan den andra båten även fortsatte till Gjendebu längst bort på sjön Gjende. Resan kostade 120 nkr per person.

Vi var framme i Memurubu strax efter kl. åtta. En del skulle troligen vandra tillbaka på en stig utefter sjön och andra stannade i fjällstationen för att äta något och sedan ta båten tillbaka.

Folk börjar samlas vid turistbåtarna.

Bäst att ställa sig i kön så man kommer med.

Så äntligen bär det iväg.

En glad nuna som hoppas på en härlig vandring.

Efter en halvtimme var vi framme i Memurubu.

Man lastade även av mat och dricka till restaurangen.

Tältplatsen i Memurubu hade stora gröna ytor.

Därefter var det dags att börja dagens vandring.

De flesta vandrade den branta stigen rakt upp bakom fjällstationen för att gå över Besseggen. Vi startade kl. 8.30 och redan efter en timme hade vi kommit flera hundra höjdmeter högre upp.

Daime drog oftast och ville gå först. Det tog på att gå den branta stigen uppför men det var inga som helst svårigheter mot det som skulle komma senare. Först gick man brant norrut och därefter på en högplatå österut.

Framför oss kunde vi se den 2000 meter höga Besshöhe och så småningom den lilla sjön Björnböltjänne, som jag först trodde var den kända sjön Bessvattnet, men denna är betydligt större.

Vi stannade vid den lilla sjön på cirka 1500 meters höjd i nästan en halv timme och fikade. Det var skönt att ta paus och vandringen hade gått mycket bra. Det kändes gott med mackor och en kopp kaffe samt ett kokt ägg.

Därefter fortsatte vi intill Bandet, som är ett stup ner mot Gjendesjön 500 meter längre ner. Det gällde att hålla sig några meter ifrån om man är höjdrädd. Nu kunde vi även se Bessvattnet på vänster sida på knappt 1400 meters höjd.

Stigen gick nu brant neråt mot Bessvattnet där det blev problem för flera kvinnliga vandrare. Daime klarade inte heller av några branta passager så jag fick nu lära mig att ta henne i famnen och lyfta ner henne en meter då det var för högt för henne för att hoppa.

Annars var hon mycket duktig på att klättra både uppåt och neråt. Jag hade nu tagit över ansvaret för henne då Anne hade själv problem med vissa branter.

Det fanns en ordentlig skylt som visade vägen.

Därefter var det bara att sätta iväg uppåt.

Vi fick snabbt en fin utsikt bort mot fjällen.

Många vandrare var på väg uppåt på stigen.

Daime drar och vill vara först.

Så småningom planade berget ut med en fin stig.

Här uppifrån var det en härlig utsikt.

Mot norr kunde vi se sjön Russvatnet.

Längst bort låg Gjende med Besseggen till vänster.

Vi passerar lilla Björnböltjänne som ligger till vänster.

Det är skönt med vilopaus ibland.

En fantastisk utsikt söderut över Gjende.

Jag poserar med
Björnböltjänne i bakgrunden.

En blick bakåt med Gjende till vänster
och Björnböltjänne till höger.

Vi närmar oss Besseggen med Bessvatnet till vänster
och Gjende långt ner till höger.

Vi måste bl.a. gå över några snöfält
som Daime älskade att rulla sig i.

Bessvatnet till vänster och Gjende till höger
med Besseggen i mitten att balansera på.

Stigen blev delvis brant utför
på väg ner till Bessvatnet.

Stigen gick även på snöfält.

Stigen kallas för bandet där det stupar ner på var sida.

Framför oss hade vi nu Besseggen, som skulle visa sig vara ännu svårare än tidigare branter. Stigen gick åter uppåt och efter kanske 500 meters vandring stod vi framför Besseggen. Stigen gick uppför i höjdled ungefär 100 meter på klippblock och berg med stup på ena sidan ner mot Bessvatnet och på andra sidan mot Gjende.

Klippstigen var någon meter bred och ibland var det upp mot en meter höga klippsteg, vilket var för högt för Daime. Hon visade tydligt att hon var rädd och lade sig ibland ner och skakade. Men hon hade som tur var förtroende för mig och lydde mina anvisningar med ryck i kopplet på hur hon skulle klättra uppåt.

Ibland kunde hon dock inte klättra då det blev för högt. Då tog jag henne i famnen och lyfte upp henne till nästa avsats. Arbetet med Daime gjorde att jag mer eller mindre glömde bort att fota och titta på den fina utsikten.

Anne klättrade hela tiden en bit under mig och klättrade ofta på alla fyra. Samtidigt var det även många andra vandrare runt om oss och ibland mötte vi en grupp som var på väg åt andra hållet.

Efter kanske en halvtimme hade vi lyckats forsera Besseggen och kom upp på en högplatå som var lättvandrad men fortfarande gick stigen uppför.

Första "snälla" brantan inleder Besseggen.

Branten är avklarad och vi pustar ut.

Nu återstod "bara" själva eggen.

Det var brant åt båda hållen.

Det var många som ville besegra Besseggen.

Pust och stön, snart är vi uppe.

Vi fortsätter högre upp men inte lika brant.

Men var är toppen? Tar det aldrig slut?

Vi såg en topp och trodde det var högst upp men därefter följde ännu en topp men till slut såg vi ett högt stenröse som var toppen på Veslfjellet 1740 m.ö.h.

Där stannade vi för en andra fikapaus. Vi hade varm choklad och mackor samt även mat och vatten till Daime, som blivit hungrig av all påfrestande. Här uppe var det många vandrare som hade stannat för att vila. De flesta vandrade som vi men en del gick upp från Gjendesheim och vände sedan tillbaka från toppen.

Efter en stund vandrade vi vidare lätt utför på en bred stenstig. Alla svårigheter var nu över, trodde vi men mycket längre ner fanns en passage med kedjor till hjälp där jag åter måste bära Daime i famnen för att komma förbi en brant.

Annars kunde vi där uppifrån blicka ner mot Gjendesjön 700 meter längre ner. Det var en mäktig syn. Det fanns snöfält på flera ställen vilket Daime gillade och rullade sig i snön. Det var lättsamt att gå på snöstigarna.

Några hundra höjdmeter längre ner mötte vi en grupp renar som betade vilket var ett välkommet avbrott för oss vandrare. Senare kom vi ner mot det ställe där vi hade vänt två dagar tidigare då det var för brant. Det var här som det fanns kedjor till hjälp och jag lyfte ner Daime i famnen.

En dryg halv timme senare var vi frammen i Gjendesheim, vilket kändes oerhört skönt. Vandringen hade tagit drygt sju och en halv timme. Den var mycket mer spektakulär än vad vi hade förväntat oss och var både fysiskt och psykiskt påfrestande men verkligen givande särskilt i det vackra vädret. Det är en vandringstur som man kan rekommendera men man ska inte vara höjdrädd samt ha bra kondition.

Tillbaka vid restaurangen nere vid hamnen satsade vi på var sin stor hamburgare vilket satt bra i magen. Sedan vi kom tillbaka till stugan har vi vilat och firat med lakritslikör och kaffe. Jag har ägnat mig åt detta skrivande som nu är klart. I morgon åker vi vidare till Grimsdalen i Rondane för att lära känna den platsen.

Där är äntligen toppen på Veslfjellet.

Dags för paus och fika.

Därefter fortsatte vi mot Gjendesheim.

Som låg långt där nere under oss.

Daime trivdes bra på snöfälten.

Vi passerade en hjord med betande renar.

På sluttningen ner mot Gjendesheim.

En blick ut från restaurangen för en vilopaus.

Dag 6: Söndag 22/7 2012 Kl.19:00

Nu är vi uppe i Trondheim där vi avslutar vår fjällresa. I morse packade vi bilen och lämnade Maurvangen för att åka norrut mot Rondane som är ett relativt flackt fjällområde.

Vi åkte österut på väg 51 och 15 mot Otta. Därefter på E6 norrut till Dovre där vi vek av österut på serpentinvägar uppåt och sedan in mot Grimsdalen. Vägen gick uppåt flera hundra höjdmeter.

Efter cirka en mil mötte vi på en vägbomm där man måste betala 80 nkr för en bil. Det var en privatfinansierad väg, som det ofta är med småvägar i fjällen. Vi fortsatte sedan en och en halv mil tills vi var framme i Grimsdalshütte. Här var fjällen någorlunda flacka med en del toppar.
Vi försökte boka en stuga men det var svårt att förstå killen i recepetionen som var stressad eller ointresserad. Tydligen var det städning på gång fast klockan var runt två på eftermiddagen så vi fick varken något rum eller någon stuga.

Vi beslöt att äta lunch där vilket var ett gående smörgåsbord för nära 200 nkr per person. Maten smakade utmärkt och vi blev mätta. Ute regnade det för fullt så det skulle inte bli någon vandring den dagen.

Stugan (om det fanns någon) skulle kosta över 600 nkr för en natt så vi beslöt att avsluta vår fjällsemester och åkte vidare norrut mot Trondheim. Vi skulle gärna kunna återkomma till Maurvangen och Gjendesheim och bestiga Besseggen en gång till men däremot blir det knappast några vandringar i Rondane.

Vi lämnar höghöjd ner mot Vågåvatnet.

En kort paus vid en dyr kro.

Därefter kör vi på E6 mot Dovre.

Vi viker av upp mot kalfjället och möter får och kor.

En kort tur upp i Rondane och Grimsdalshütte.

Därefter fortsätter vi mot Trondheim.

Packningslista

Gemensamt

Sjukvårdslåda med plåster, sax, gasbinda, bomull, kompress (S)   Bred häfta (S)
Tält (S)           Myggstift (A,S)    Sänglinne            Hushållsrulle
Diskborste (S)     Toarulle 1 (S)     Kökshandduk (S)      Tvättmedel (S)
Astronfilt (S)     Kartor (S)         Elastisk binda (S)   Liten visp (S)
Smörkniv (S)       Gummiband (S)      Plastpåsar (S)       Snöre (S)
Kompass (S)        Konservöppnare (S) Skavsårsplåster (S)  Scotch(A)
Termos liten (A,S) Sprängtråd (S)     Kylväska 2 st. (A,S) Matväska
Stormkök (A)       T-sprit(A)         Tändstickor (A)      Magnecyl (S)
Muggar 2 (S)       Dator(S)           Mobilmodem(A)        Diktafon(S)
Sittlappar 2
Matlåda med bestick (Kniv, Gaffel, Sked, liten sked, mugg)  (A,S)

Personligt

Plånbok            Mobil              Mobilladdare         Termometer
STF-kort           DN

Kläder

Myggskärmkeps      Keps               Jacka                Träningsoverall tjock
Näsdukar 3         T-tröja 4          Lättsandaler         Träningsoverall tunn

Måndag 16/7-12
Handla mat på Willys i Bro

Tisdag 17/7-12
Bil från Bro till vandrarhemmet Turistgården i Töcksfors 40 mil, knappt 5 timmar.
http://www.turistgarden.com/    info@turistgarden.com       0573-210 40

Onsdag 18/7-12
Bil från Turistgården i Töcksfors till Besseggen Fjellpark Maurvangen Jotunheimen  36 mil, knappt 5 timmar.
http://www.maurvangen.no/   post@maurvangen.no      004761238922

Torsdag 18/7 - Lördag 22/7  -12
Vandringar runt i Besseggen.

Söndag 22/7-12
Bil från Maurvangen till Rondane. Kortare vandring. Kanske tältning.

Måndag 23/7-12
Bil från Rondane till Trondheim.