Statistik, enkäter och marknadsundersökningar med SISS
Analys av bl.a. miljö- och energimätningar med SIGS
ANASYS AB presenterar

Vandring mellan Abisko och Alesjaure 2001

Vi vandrar utefter spegelblanka fjällsjöar.

Dag 1: Onsdag 22/8 2001 kl. 21:00

Nu sitter vi på tåget från Gävle på väg upp till Abisko för en vandring ner mot Alesjaure och sedan tillbaka.

Jag vandrar med Jane, som gör sin första fjällvandring, så vi får väl se hur det går med ryggsäck, knän, fötter och annat.

Vädret ser ut att bli fint. Det är ett högtryck över landet med drygt 20 grader, men i Abisko är det svalare (som tur är) och kanske mulet.

Som vanligt blir ryggsäckarna för tunga, då min väger 27-28 kg och Janes drygt 15 kg. jag har lämnat en del hemma som radio och coverboats, men det är väl maten, som väger för mycket.

Vi har torkat kött med, som inte väger så mycket, men däremot ett antal brödbak. Det skall bli gott, men mjölet väger en del. Vi har även med två middagar för att steka pannkakor.

Vi väntar på tåget i Gävle.

Avstigning i Gällivare.

Dag 2: Torsdag 23/8 2001 kl. 08:00

Vi sitter nu i restaurangvagnen och dricker kaffe med bulle. Vädret är jättefint och vi är mellan Murjekk och Gällivare.

Sovandet blir lite stört av skakningar och jag blev tvungen att stänga av fläkten för kall luft, då det drog för mycket. Vi har sovkupé för två personer, vilket kostar 1400:- enkel resa för hela kupén.

När jag vaknade i morse var glasögonen borta. Jag hade hängt upp dom ovanför sängen, men de hade fallit ner någon dm mellan sängen och väggen. Med sprängtråd, som jag formade som en krok i ena änden, lyckades jag fiska upp dom. Där fick jag stor nytta av sprängtråden.

Vi har träffat på många äldre vandrare, som skall gå i Sarek och Kebnekaise. De yngre vandrarna tycks vara för blyga för en pratstund.

Resekamrater som skulle vandra i Sarek.

Avstigning i Kiruna.

Dag 2: Torsdag 23/8 2001 kl. 20:00

I natt sov jag någorlunda på tåget fast det var rätt skakigt mot slutet. På morgonen blev vi bekant med många andra fjällvandrare. Ett par klev av i Murjekk för att åka buss till Kvikkjokk och flyga till Staloluokta och sedan gå Padjelantaleden till Ritsem.

Många klev av i Gällivare för att åka vidare till Saltoluokta eller Ritsem och sedan vandra in i eller utefter Sarek. De flesta klev nog av i Kiruna för att åka buss till Nikkaluokta och sedan vandra till Kebnekaise.

Vädret var fint hela vägen förbi Kiruna tills vi närmade oss Abisko, då det blev mulet och regnade lätt.

I Abisko gick vi till butiken och handlade färska bullar samt en ny fjällkarta. Sedan gick vi till porten till Kungsleden, som har ett litet tak, vilket gav skydd mot regnet. Där kunde vi äta vår medhavda lunch. Under tiden blev vädret så pass bra att vi slapp gå i regnkläder.

Leden går i början rätt plant men sluttar sedan uppåt en del, så att vandringen känns i benen. Denna del är nationalpark och man får tyvärr endast tälta på en plats på väg mot Abiskojaure. Det är synd att man inte har fler tillåtna platser, då det säkert finns behov av detta.

Efter c:a 5 km. finns en rastplats med torrdass, bänkar, eldstad och fina tältplatser.

Jane studerar kartan över Kungsleden.

Jag äter lunch före vandringen.

Abiskojåkka forsar fram.

Här kan man inte vada över.

Abiskojåkka ner mot stora vägen.

I början fanns det plankor att gå på.

Det var både sol och moln.

Ibland fanns det träbroar.

Framme vid första rastplatsen.

Lämlar finns överallt.

Stigen blev en bred väg.

Här breddar sig Abiskojåkka.

Kvällen infinner sig.

Bergen blir mörka.

Solen belyser ännu bergstopparna.

En ensam fågel ger sig ut på sjön.

Solbelysta moln blänker i sjön.

Därefter lägger sig även solen.

Dag 3: Fredag 24/8 2001 kl. 21:00

Från den första rastplatsen med tältplatser är det c:a 4 km till ytterligare en rastplats med torrdass och bänkar. Det är tyvärr dock ej tillåtet att tälta, vilket nog är synd.

Stigen går sedan vidare c:a 5 km fram till Abiskojaurestugan. Dit kommer man över en lång bro. Vi gick inte dit utan fortsatte vidare uppåt.

Efter drygt en km. finns en fin rastplats vid en jokk för t.ex. lunch. Vi stannade där och bakade bröd, som vi hade med oss. Det smakade rätt bra, men det är tungt att bära och det går mycket T-sprit för att grädda brödet.

Sedan fortsatte stigen uppåt till en skylt med information om att man kan åka båt på Alesjaure för 100:-/person. Då minskas vandringen med 7 km. Denna båttur slutar 26 aug., åtminstone detta år.

Vid skylten slutar nationalparken, så det blir tillåtet att tälta. Man tar den vänstra stigen rakt upp och ej den stig, som viker av åt höger.

Efter kanske ännu en km uppför kommer man till en hängbro över en stor fors. Strax före bron finns många lämpliga tältplatser. Om man går vidare, bör man här fylla på vattenflaskan, då det sedan är dåligt med dricksvatten under så där 6-7 km.

Direkt efter bron går stigen brant uppför som en trappa i c:a 50 m. Därefter fortsätter man till vänster och fortsatt uppåt. Vi gick någon km. till uppåt till en stor sten (2-3 m. hög) och hittade en tältplats i närheten.

Här fanns dock inget vatten utan jag fick ta med min 10 liters hopfällda vattendunk till forsen, som häruppe var djupt nere i en ravin c:a 500 m. bort. Det var rätt jobbigt att ta sig fram bland videsnåren vid forsen och att sedan bära den fyllda dunken uppför branten.

Vädret har varit fint hela tiden och vi fick en härlig solnedgång. Vi ligger rätt högt nu, så solen går inte ned förrän strax efter 20.00.

Till middag har vi ätit torkat nötkött med sås och potatismos. Det smakar mycket bra och kan rekommenderas.

Härlig vandring i strålande solsken.

Efter en halvtimme tar vi en kort paus.

Vi stannar för lunch
någon km ovanför Abiskojaurestugan.

Det blir stekt pannkaka
med mackor till lunch.

Sedan fortsätter stigen uppefter backen.

Vi korsar en fors på en träbro.

Ännu en lång lång sugande uppförsbacke.

Äntligen uppe med Abiskojaure i fjärran.

Tältet sätts upp på mjuk mossa.

Jag hämtar vatten nere i forsen.

Dags att laga kvällsmat.

Sedan känns det bra.

Kieronstugan ensam i fjällvärden.

Jane njuter av kvällssolen.

Solen försvinner i väster.

Vi kunde njuta länge av kvällssolen.

Dag 4: Lördag 25/8 2001 kl. 20:00

Vi vaknade i morse till helt klart väder och solsken. Vädret har varit uselt under hela sommaren här uppe, men svängde när vi kom. Det har tidigare varit mest nordliga vindar och ända ner mot noll grader.

När vi packade ihop vårt bohag blev jag tydligen stungen av kanske en jordgeting för min läpp svullnade upp ordentligt och var så hela dagen.

Från vår tältplats fortsatte stigen lätt uppför i några km till så det kändes, som det aldrig skulle ta slut med stigningen. Från Abiskojaurestugan är det således en bra stigning, som görs på leden.

Det finns inte heller några små jokkar för att släcka törsten utom den stora som man passerar i backen. Det gäller således att ha vatten med sig, så det räcker.

Så småningom planade stigen ut och gick lite upp och ned. Efter ytterligare några km kom vi fram till ett renstängsel och 300 meter bortom detta, fanns en jokk med en fin rastplats och även en tältplats. Här stannade vi för lunch.

Sedan fortsatte vandringen ytterligare ett antal km och vi kom fram till sjön Alesjaure. Där väntade vi in båten tillsammans med många andra. Det blev så många att det blev flera båtturer.

Efter 20 min. båtfärd var vi framme vid Alesjaurestugorna, som består av flera stora stugor med sovmöjlighet samt butik. Det kostar 175:- för STF-medlem och 220:- för andra att sova här. Man fick dock tälta utan kostnad på andra sidan jokken, vilket vi gjorde. Först handlade vi dock T-sprit, hårdbröd, choklad m.m. i butiken.

Vi hittade sedan en fin tältplats på en udde och åt sedan middag i det gassande solskenet. Solen gick här ned strax efter 19.00 bakom de höga fjällen och sedan blev det fort kallt. Det fina vädret medför att det är varmt på dagen men kallt på natten.

Vandringen fortsatte först uppför.

Men planade så småningom ut.

Höga Norgefjäll i fjärran.

Vi träffade på vildrenar.

Fjällen mot öster.

Det var även stora platta vidder.

Lunchpaus vid en jokk.

Sedan vandrar vi vidare mot Alesjaure.

Vilken fantastisk vandringsdag
utan någon vind.

Längst bort i fjärran
ligger Alesjaure fjällstation.

Vi passerar den första sjön.

Vi skall hämtas upp med båt vid forsen.

Framme vid båtbryggan.

Vattnet låg spegelblankt.

Här kommer båten för att hämta oss.

Vi slipper då gå de 6 km som kvarstår.

Vi åker förbi ett sameviste.

Det fanns fler fotografer.

Vi tältade strax bortom fjällstationen.

Det fina vädret bestod.

Dag 5: Söndag 26/8 2001 kl. 20:00

Denna dag kunde ha varit en vilodag i Alesjaure, men vi beslöt att i stället vända om och ta det lite långsamt tillbaka. Vädret var fortfarande nästan lika fint fast lite slöjmoln.

Vi åt frukost och packade och utnyttjade även denna gång båten, som nu gick för sista dagen detta år. Den avgick 10.00, så vi var framme vid norra änden av sjön strax efter 10.30.

Ett stort gäng med danska ungdomar och några äldre gick runt sjön och vi träffade sedan på dessa flera gånger under dagens vandring.

Vi vandrade tillbaka samma väg, som vi kom i går och gick fram till samma jokk för att äta lunch.

Nu provade vi på att steka pannkaka. Det gick rätt så bra, men det går at en hel del T-sprit. Men det smakar bra med nystekta pannkakor på fjället.

Vi funderade på om vi skulle stanna där, då det fanns en bra tältplats, men vi beslöt sedan att gå vidare. Vi passerade åter det danska gänget och mötte även en del vandrare, som var på väg till Kebnekaise.

För vår del gick vandringen så bra så vi var snart tillbaka till den stora stenen mitt emot Kieronstugan. Vi letade här upp en ny tältplats för att undvika jordgetingar, som fanns i närheten av tältet två dagar tidigare.

Jag gick ner till forsen nere i ravinen för att hämta vatten och sedan lagade vi mat på torkat nötkött, som alltid smakar bra. Det har blivit molnigt väder nu, vilket medför att kvällen inte är så kall. Det känns att luften är varmare än tidigare sena kvällar, då solen har gått ned.

Vi vaknade upp till samma härliga väder.

Bergen speglade sig i det blanka vattnet.

Dags att packa ihop för återfärd,
synd då vi hade hittat en fin tältplats.

Vi hade tur, då det var
sista dagen man körde båt.

Fjällstationen ligger på en bergknalle.

Omgiven av mäktiga fjäll.

Tillbaka till tältplatsen vid forsen.

Nere vid forsen för att hämta vatten.

Dag 6: Måndag 27/8 2001 kl. 18:00

I natt började det blåsa upp ordentligt, så det var något svårt att sova. Det regnade även ibland. Vi hade inte tänkt gå så långt, så vi sov till 9.00.

Vi hade som vanligt hett vatten i termos från i går kväll, vilket vi använde till frukost och behövde ej sätta i gång stormköket.

Apropå storm så blåste det väldigt hårt, men turligt nog så var det knappt något regn. Vi packade ihop i blåsten och kom iväg strax efter 10.00. Vi mötte flera, som kom uppför den långa och branta stigen från Abiskojaure. De hade en hård vandring framför sig i motvinden.

För vår del gick vi utför stigen och efter hängbron mötte vi åter hela det danska gänget, som hade satt upp c:a 10 tält. Där nere blåste det mycket mindre. Vi hade tänkt tälta där någonstans, men en dryg halvtimmes vandring var lite väl lite, så vi gick vidare utför stigen ända ner hit till Abiskojaurestugan.

Här finns en stor stuga, om man vill sova i säng inomhus. Vi utnyttjar dock tältning, vilket kostar 45:- för STF-medlem och 75:- för icke-medlem. Då har vi tillgång till stuga med torkrum och kök med gasolspis.

Här har vi nu suttit i flera timmar och ätit lunch och spelat kort och nu är det dags för middag.

Nästa morgon var det slut
på det fina vädret.

Vi mötte flera vandrare
som fick hård motvind.

På träbron över den stora forsen.

Jag följer sedan efter.

Det var en lång hängbro
över till Abiskojaurestugan.

Jag följer med
efteråt som vanligt.

Vi tältade intill servicestugan.

I den finns kök och ett torkrum.

Abiskojaurestugan med sovrum.

Det blev riktigt grått oväder.

Dag 7: Tisdag 28/8 2001 kl. 20:00

I går stekte vi pannkaka till lunch, vilket gick bra, då vi hade tillgång till kök inomhus. Till middag åt vi uppstekt torkat nötkött med potatismos, en riktig höjdare.

Under kvällen kom allt fler vandrare, som alla bodde i stugan utom två män, som tältade intill oss.

Man får gå en stig ner till forsen för att tvätta sig. Det var några decimeter brant ner till vattnet, där man stod, så det var lite obekvämt.

Det fanns även en stege ner i vattnet, för den som vill bada i det 5-gradiga vattnet. En annan stig ledde till samma jokk något längre uppströms, där man kunde hämta dricksvatten. Vattnet var dock knappt rinnande, så jag undrar hur rent det var.

Vi lade oss rätt tidigt för att sova. Vädret var mulet runt 10 grader.

I morse var vi uppe redan vid 7-tiden. Det var fortfarande mulet med regn i luften. Vi fixade frukost och hett vatten i termos för lunch.

Strax efter 8.00 kom vi iväg. Vandringen gick nu rätt bra och vi var framme vid första rastplatsen efter drygt 1,5 timmar, där vi drack kaffe och åt en macka.

Sedan fortsatte vi en dryg timme till och var framme vid den stora rastplatsen med tältplats. Här åt vi lunch och vilade en del innan vi tog de sista 5 km in till Abisko på en dryg timme.

Vandringen var något utför från Abiskojaure och gick betydligt fortare än tidigare troligen beroende på att hela vandringen har gett bättre kondition. De 14 km från Abiskojaure gick på c:a 5 timmar inkl. raster.

Framme i Abisko bokade vi rum i självbetjäningsdelen för 260:- för STF-medlem och 310:- för övriga. Då har man bl.a. tillgång till TV, kök, dusch, toalett och i rummet finns tvätthandfat.

Full fart på väg tillbaka.

Vi mötte ett gäng Tjeckiska vandrare.

Abiskojokka i motljus.

Jokken breddar sig allt mer.

Några gjorde dagsvandringar.

Tillbaka i Abisko igen.

Dag 8: Onsdag 29/8 2001 kl. 15:00

I natt har det regnat hela natten, så det var inte så dumt att gå hit till Abisko i går och ligga inomhus.

I går kväll såg jag lite TV och sedan blev det en tidig kväll. I dag har vi städat ur rummet, lagat mat i köket och sedan går vi bara runt i omgivningarna och väntar på tåget.

Vi såg att det fanns en tältplats c:a 500 m från stationen, där det finns tillgång till service med kök, dusch och toalett för den som vill tälta för en viss avgift.

Vi har beställt in kaffe och kaka och väntar nu på tåget, som tar oss söderut.