Statistik, enkäter och marknadsundersökningar med SISS
Analys av bl.a. miljö- och energimätningar med SIGS
ANASYS AB presenterar

Vandring i Corvara Italien 2008

Juli 2008

Detta år blev det en resa söderut för en vandring i Italien. Jag åkte i mitten av juli med Sundqvists vandrarresor till Corvara i norra Italien mot Österrike. Buss genom Danmark, Tyskland och Österrike till Italien.

Resan kostar 8650:- från Stockholm med direktbuss på 10 dagar. Då ingår även frukost, middag och reseledare samt resa lokalt med bussen.

Jag kommer att ha 410 euro med mig.

Dag 1: Fredag 4/7 2008 kl. 08.45

Nu sitter jag på bussen på väg söderut efter en kort paus vid Nyköpingsbro. Här sitter ett flertal vandrare med mycket erfarenhet av dessa resor men även en del som åker första gången.
En del har varit i Corvara många gånger. Förutom vandrare till Corvara finns även med vandrare, som ska till Neosift i Österrike.

Det finns dessutom en grupp, som ska gå hütte till hütte fram till Corvara. Nästa stopp ska bli lunchpaus i Jönköping.

Dag 1: Fredag 4/7 2008 kl. 12.00

Nu har vi haft en knapp timmes uppehåll vid Brunstorps värdshus för att äta lunch.
Man kan antingen äta lunch där inne eller som jag äta medhavd lunch vid bänkar på gräsmattan.

Nu åker vi vidare mot malmö, där fler ska kliva på bussen. Ett antal vandrare har kommit från Göteborg med omnejd.

Vi gör ett första stopp för tidig lunch
vid Brunstorps värdshus norr om Jönköping.

Jag äter av min sallad
samt några mackor och dricka.

Dag 1: Fredag 4/7 2008 kl. 20.00

Nu har vi just satt oss i bussen för att lämna färjan mellan Rödby och Puttgarten. Det är väldigt varmt i bussen innan den kan startas. Alla måste av säkerhetsskäl lämna bussen medan vi åker färja.

Vi kom fram till Rödby strax före 19.00 och kom fort på färjan. Sedan full fart upp i färjan, där det snabbt blev kö till restaurangerna. Jag hade tidigare ätit slut på min sallad, så nu åt jag bara en macka med en kopp kaffe.

Solen skiner och det är rätt varmt ute fortfarande. Allt eftersom lär man känna en del andra i bussen och jag har fått en lista på de 15 personer, som ska till Corvara.

Världen är bra liten för bredvid mig här i bussen sitter Sven, som även var med på den resa som jag gjorde 2005 till Val di Fassa.

Om man åker då och då så dyker det upp resenärer, som man träffat på tidigare. Nu går färden vidare i natt genom Tyskland.

Uppe på färjan mellan Rödby och Puttgarten.

Solen är fortfarande uppe och skiner.

Dag 2: Lördag 5/7 2008 kl. 12.00

Nu har vi just lämnat av folk i Neustift. De ska vandra runt här i en vecka. Vi andra passade på att dricka en kopp kaffe eller öl vid deras hotell. Det blev ett Corvara-gäng, som satt tillsammans vid ett bort så man lär känna de andra allt eftersom.

I går kväll hade vi ljuset på i bussen fram till drygt kl 23. Sedan var det sovdags men först hade vi fått se en svensk långfilm. Vi hade även haft en paus för tandborstning vid ett rastställe.

Sömnen blev lite störd delvis för man sitter och sover så gott det går men också för jag råkade sitta där värmen var lite för hög. Det är tydligen svårt att konstruera bussar med samma värme i hela bussen.

Nu åker vi vidare en bit och ska sedan lämna av det gäng, som ska vandra hütte till hütte. Dom kommer sedan fram till Corvara i slutet av veckan. Kanske det blir en sådan tur nästa år för mig.

Vi stannar och fikar på ett rastställe.

På väg över Europabrücke.

På väg genom Österrike.

Framme vid hotellet i Neustift.

Dag 3: Söndag 6/7 2008 kl. 09.00

Nu sitter jag i hotellets foajé och väntar på dagens tur. I går kom vi fram till Corvara runt 16-tiden. Det är fördelen med att åka direkt utan att ligga över på ett hotell i nordtyskland. Om man ligger över, så kommer man oftast fram mycket sent på kvällen.

Direkt som vi kom in i dalgången och mötte Dolomitermassiven, så kände man igen deras karaktäristiska drag. De är så otroligt tjusiga med sin färg och framför allt formation, som går rakt upp i skyn.

Efter att vi har checkat in på hotellet, som ligger mitt i samhället, tog jag först en simtur i poolen. Den var 15-20 meter lång och fungerar utmärkt även för simning. Här finns en ordentlig relaxavdelning med bastu för dom som vill utnyttja det.

Efteråt gjorde jag en mindre promenad i samhället och fotade bl.a. Sassonger, som ligger intill och går rakt upp. Lite längre bort ligger Gruppo Sella, som är högst av bergen runt om.

Sedan hann jag med en liten tupplur före middagen. Vi hade ju suttit drygt 30 timmar på bussen men det är inga problem med det bara man har en nackkudde med sig.

Kl. 19 samlades vi för en genomgång av vår vandringsledare Lasse och vi kunde då även köpa en riktig karta för 6 euro. Det är ett måste tycker jag att ha en sådan karta för att veta var man vandrar.

Därefter väntade en 5-rätters middag. Det är en liten procedur, då för att förstå vad som serveras och en del av rätterna ska man välja på.

Efteråt tog Lasse oss med på en promenad i Corvara och vi hamnade på en restaurang, där vi kunde beställa in något att dricka och bekanta oss mer med varandra. Då vi gick tillbaka till hotellet vid 23-tiden, var det helt mörkt, klart väder och runt 16 grader.

I dag hade vi frukost efter kl. 07.30. Vi skulle då välja ett bord och också sitta vid samma bord till middag. Vi skulle nämligen redan nu välja vad vi ville äta till middag, så att hotellpersonalen visste vad som skulle serveras vid varje bord.

Jag hade med en liten termos, som jag fick fylld med hett vatten för choklad och varma koppen. Jag har även med en blandning av russin och salta nötter, som ger bra energi under vandringen. Nu är vi på väg att samlas.

Huvudgatan i Corvara med Gruppo Cella i bakgrunden.

Vårt hotell Col Alto.

Hotellet till höger och Sasongher i bakgrunden.

Sasongher ligger nära och når rakt upp i skyn.

Dag 3: Söndag 6/7 2008 kl. 13.20

Nu har vi stannat upp vid Utia Punta Trieste för det regnar och åskar. När vi startade i morse var det varmt och soligt men lite moln runt topparna. Vi åkte först lift upp till Utia Col Alt.
Sedan gick vi långsamt på väg 23 med gröngräs runt om mot Pralugia, där vi åt lunch. För min del åt jag ministronesoppa med korv och öl. En del satt inne där det blev fullt och några av oss satt ute.

Vädret blev långsamt sämre under lunchpausen. När vi gick i väg var det uppehåll men efter en halvtimme kom regnet, så det gäller att vara förberedd för oväder.

Vi väntar på att komma ut på vår första vandring.

Vi går i dag till en linbana inne i Corvara.

Linbanan på väg upp till Utia Punta Trieste.

Längst där nere ligger Corvara.

En första paus i gröngräset.

Därefter vidare bl.a. utför en grusväg.

Vandringen går vidare genom en liten skog.

Bäst att kolla kartan så att vi är rätt.

Vandringen fortsatte på en mycket lättgången grusväg.

Vi fortsatte på väg 23 förbi Braia Freida och Bioch.

Åter dags för en paus.

Även jag fick komma med på bild.

Jag posserar med Dolomiter i bakgrunden.

Böljande vandringsvägar över gröna ytor.

Dagens lunch vid hütte Prolongia.

Nu smakar det bra med en soppa.

Efter lunchen blev vädret sämre.

Åskan låg och lurade nära.

Vi tog skydd vid en stängd hütte.

Nu är det bra att ha regnkläder med sig.

En blomsterslänt fotograferas.

Tillbaka till Corvara igen.

Dag 3: Söndag 6/7 2008 kl. 17.30

Vi väntade ut regnet vid Utia Trieste och gick sedan uför på väg 24. Regnet kom av och till, så man fick vara beredd med regnkläderna.

Väg 24 ringlade sig hela tiden utför och så småningom kom vi fram mot Corvara och var framme vid 15-tiden. Vi hade då gått c:a 10 km under dagen.

Flera stannade vid en restaurang för en fika. Jag och Margareta bytte om till joggingkläder och tog en tur neråt dalen. Det ffanns en fin grusväg bredvid bilvägen, som man kunde jogga på. Det blev c:a 5 km jogging.

Efteråt vid 17-tiden var vi många, som utnyttjade relaxavdelningen med pool för simning, bubbelpool och bastu.

Ute regnar det nu för fullt och åskar en del. Jag hoppas att vädret blir bättre i morgon. Nu är det bara att vänta in middagen vid kl. 19.

Dag 5: Tisdag 8/7 2008 kl. 08.30

I går morse blev jag lite sen till frukost och fick efteråt skynda till bagaren och köpte lite bröd och skinka. Där kan man köpa det som behövs till lunch. Vi skulle äta lunch ute i det fria, så bäst att ha lite ärbart med.

Vi åkte med bussen uppåt dalen mot Val gardena, för vi skulle vandra runt det stora massivet Sasso Longo, vilket jag också vandrade runt 1999. Vägen gick i många serpentiner uppåt mellan de höga bergen.

Vädret var någorlunda med uppehåll och bra sikt, så vi kunde njuta av naturen. Vi parkerade bussen vid Sellajoch och kom i väg på vår vandring strax efter kl. 10.

Här är det många vandrare bl.a. en skolklass med italienska ungdomar på 13-14 år. Men de vände nog efter en tids vandring. Vi tog en kortare paus vid en hütte, där jag köpte en ny keps med Dolomitermotiv.

Vid 13-tiden tog vi sedan lunch vid en grässlänt. Det mulnade i fjärran och regnet kunde komma men vi klarade oss. När vi vandrat någon timme till kom vi till en korsniung, där vägen fortsatte runt massivet. Men 5 av oss skulle i stället ta väg 525 brant rakt upp i en dalgång upp till en hütte på 2680 möh.

Vi gick uppför i rätt hög fart, så hjärtat bankade och efter en timme och en kvart var vi redan uppe. Jag hade haft regnbyxor på mig på slutet, som bara smetade fast runt benen och gjorde det jobbigare. Det kom lite regnstänk, men mer än så blev det inte.

Där uppe tog vi var sin stor öl, vilket behövdes för att släcka törsten och få ny energi. Öl ger en snabb energi till kroppen, som man kan utnyttja direkt. Utför mot andra sidan fanns en lift, som stod stilla. I stället blev det full fart utför på en stig eller rutschade på en grusvägg.

Det blev lite tävling utför, som Gunnar vann och det tog bara en dryg halvtimme ner. Det var tur att det gick så fort, för vi hann knappt komma in i en hütte vid 17-tiden, förrän regnet kom och då kom det ordentligt.

Vi satt där inne och väntade på de andra, som gått runt berget i stället. De fick avsluta sin vandring i regn och gick direkt till bussen. Dagens vandring var på c:a 16 km. Hemfärden gick i dimma och regn men Lasse klarade av körningen galant trots lite besvärliga möten på den smala vägen.

Vi var hemma igen kl. 18.30 och hade en timme på oss till middagen. Under tiden blåste plötsligt molnmen bort och solen kom fram, så det blev riktigt fint. Efter middagen gick Lasse genom den vandring vi skulle göra i dag.

Det fanns även förslag på en mer häftig vandring för de som ville, men det beror på vädret. I dag skulle det ha varit fint, men det är tyvärr mulet och man har varnat för åska på eftermiddagen.

Vädret kan växla snabbt, så det är svårt att veta. Men i dag skall vi gå i en dalgång en mil och sedan vända om. Men blir vädret dåligt kan vi vända tidigare.

På vägen uppför stötte vi på kossor.

Nu gör vi oss färdiga för vandring.

En hütte hade alltid färsk mat i sin fiskdamm.

Här var det brant uppför på räfflad väg.

Dimman var låg ett tag.

Sedan lättade den så vi kunde se bergen.

Vi närmar oss en fikapaus vid en hütte.

Här stannade även många andra för att fika.

En speciell sorts får betade här på sluttningen.

Även kossorna ville vara med.

Vandringsvägen ringlar sig över kullarna.

Här var vi rätt nära topparna av massivet.

Härligt att vandra under topparna.

Skönt att få vila lite.

Vi vandrar över en liten bäck.

Hütterna "växer" lite över allt.

Vi skulle brant uppför genom en dalgång.

Längst upp fanns även ett snöfält att passera.

Längst där nerifrån började vi.

Uppe vid passet fanns en hütte med öl.

Långt där uppe i passet var vi.

Nere i Corvara igen så blåste molnen bort.

Dag 5: Tisdag 8/7 2008 kl. 19.15

I dag har vi fått en riktigt härlig dag då vädret till slut blev toppen. Vi åkte med bussen strax före kl. 9 ner mot La Villa och sedan upp mot Sas de Dlacia. Där började vi gå på väg 11 kl. 9.15.

Då var det mulet och regnet hängde i luften, så vi såg då tyvärr inget av alla bergen. Efter en stund kom vi till hütte Cap Alpina, där två hundar låg på taket och höll koll på vandrarna.

Därefter fortsatte vi delvis brant uppför med en höjdstigning på över 400m. Det var dimmigt och ibland ville det regna lite. Uppe på platån var det uppehåll, så vi kunde fika och vila lite innan vi fortsatte in i en fantastiskt fin dalgång, som verkligen kan rekommenderas.

Det var lätt att vandra på en bred grusväg med bergen runt om, som vi dock inte såg mycket av. Vi mötte betande kor och hästar vid bäckar och småtjärnar.

Vi gick förbi hütte Fanes Grande och fortsatte fram till Faneshütte, som var riktigt stor och fin. Här fanns många vandrare och även cyklister, då även det är populärt.

Där inne beställde vi in vår lunch. Det gick att beställa all möjlig mat, som på en riktig restaurang. Jag åt en mycket god ostomelett med öl.

Medan vi satt där började det att regna, men det upphörde som tur var och när vi gick tillbaka blev vädret hela tiden bättre, så vi hade en fantastisk utsikt mot bergen. På en del ställen var det sagolikt vackert.

När dalen var slut väntade en brant nergång på c:a 400 höjdmeter. Där nere tog vi paus vid hütte Cap Alpina och fikade. Här väntade vi även in Erland och Andreas, som tagit en annan väg från halva dalgången och upp i ett pass på över 3000 möh.

De hade därifrån tänkt vandra runt och komma till bussen från andra hållet. Men uppe vid passet var det ett brant stup på andra sidan och omöjligt att fortsätta, så de vände om och kom senare i kapp oss.

Vi tog sedan bussen tillbaka till hotellet för lite bad och bastu före middagen. Senare vid 21-tiden gick vi till en samlingslokal, där det var musik och dans. Folk satt på stolar på rad som på bio och framför scenen var det dans till en livas orkester.

Jag hann med en vals och sedan fortsatte med något som liknade salsa innan vi fortsatte till en restaurang och avslutade kvällen där.

Bussen är parkerad och
vi är klara för dagens vandring.

Vid Cap Alpina låg två hundar på
taket och studerade vandrarna.

På marsch över en fors.

Vila med fika i dimman.

Ännu en fors som ska besegras.

Lasse bredvid en komplicerad trädrot.

Vi vandrade i en fantastisk dalgång,
men dimman var låg.

Andreas och Erland skulle ge sig
uppför ett brant pass på egen hand.

En flock hästar betade i dalen.

Här fanns gott om mat.

Vi vandrade vidare.

Genom en stenig dal.

Vi är framme för lunch.

Vi stannar vid hütte Ücia de Fanes.

Utsikt över en fin dalgång.

Molnen börjar blåsas bort.

När vi går tillbaka syns dalen bättre.

Här har vi nog veckans finaste bild.

Alla tog fram sina kameror för fotografering.

Anders sitter och njuter av den fina utsikten.

På väg tillbaka i samma fina dalgång.

Rast vid den tidigare dimmiga platsen.

Tillbaka till Cap Alpina för rast och vila.

Ölen är bra för att släcka törsten och fylla på energi.

Sköna berg i skogen.

Dolomiterna är väl ändå väldigt tjusiga berg.

Dag 6: Onsdag 9/7 2008 kl. 16.00

I dag skulle ha varit en ledig dag från vandring. De flesta åkte med buss för utflykt till Bolsano. Vädret var det bästa hittills, så jag stannade kvar och beslöt senare att göra en vandrings tur med Ann-Marie. Vi tog samma linbana som i söndags upp till Utia Col Alt.

Därifrån började vi även att vandra på väg 23 mot Utia la Brancia. Efter en halvtimme tog vi en väg förbi Utia la Freina och som så småningom via en lång väg utför gick till La Villa.

Vi hade en härlig vandringsdag med fin utsikt där uppe mot alla begen runt om och vädret var utmärkt. Nere vid La Villa tog vi promenadvägen tillbaka mot Corvara och passade även på att fika vid några parkbänkar intill floden som flöt från Corvara.

Nu har vi legat några på terassen och solat men man får vara försiktig i det starka solljuset, så det blir mest att sitta i skuggan. Sedan blir det en simtur i simbassängen samt koppla av i bubbelpoolen och prova de olika bastuanläggningarna.

Vi vandrade från Utia Punta Trieste.

Sassongher med bergen runtom.

En härlig vandringsdag på fina grusvägar.

Braia Freida med bergen Gruppo Sella.

Många vackra bergsmassiv.

Några lador med Sassongher i bakgrunden.

På väg ner mot La Villa.

Det var en flera km lång väg utför.

Dag 8: Fredag 11/7 2008 kl. 11.00

I går hade vi veckans bästa väder med en härlig tur upp i bergen och fantastisk utsikt. Vi åkte med bussen genom La Villa och St. Kassion och via en dalgång upp till Falzarego. Där var stor parkeringsplats med restauranger och mycket folk.

Ett populärt ställe högt upp och tillgängligt för många. Det fanns dessutom en linbana för att åka ändå högre upp.

Hälften av oss började vandra härifrån medan den andra hälften tog bussen till Bain de Danes. De kunde då ta en linbana uippåt för att inte vandra så häftigt uppåt. Vi andra vandrade uppåt väg 441 med en underbar utsikt åt alla håll. Sikten var klar, så man kunde se rätt långt.

Efter en timme kom vi upp till ett pass och det var brant ned på andra sidan. Man kunde dock vandra åt sidan på en smal grusväg med branter både uppåt och neråt. Bäst att här inte ha anlag för svindel.

Vi fortsatte ytterligare uppåt och såg den hütte, som vi skulle till högst upp på en topp. Det såg farligt högt ut, men det var inga problem att ta sig dit. Bara man tar det lugnt uppför för att dra åt sig lite av den tunna luften.

Hütten där uppe heter Rif Nuvolou på höjden 2575 möh. Där var det fullt med folk och de andra i gänget, som åkte buss och linbana, var redan där. Här beställde vi in vår lunch. Det fanns ingen linbana upp till denna topp utan man fick upp mat via en liten speciallinbana med lådor för att föra upp all mat.

Jag började här uppe känna mig lite hängig så för nerfärden tog jag linbanan ner till bussen tillsammans med de som åkt linbanan upp. De andra gick neråt bl.a. över en grusslänt, som man åkte kana utför.

Vi var senare tillbaka till hotellet vid 17-tiden, så man hann även se lite cykel från Tour de France. Jag passade även på att sova lite, då det visade sig att jag fått lätt feber. Efter en god 5-rätters middag lade jag mig därför tidigt.

I dag har man med bussen åkt till hütte Edelweiss. Därifrån vandrar man olika mycket beroende på lust och ork. För de som vill mest är tanken att ge sig upp på Sassongher 2625 möh, som är ett berg man ser nära härifrån Corvara och sträcker sig upp i skyn.

Jag beslöt dock att ta det lugnt i dag då febern fortfarande sitter i och ligger just nu på terassen och njuter av utsikten.

Den uppgående solen skiner på Sassongher.

Fantastiskt väder, helt klart.

På väg över bergen.

Dagens vandring utgick från Falzarego.

Dit upp ska vi gå.

Vi beundrar de mäktiga bergsmassiven.

Bäst att kolla lite på kartan.

Vandring genom ett månlandskap.

Dags för en paus.

En skön vila i solen.

Tittut bakom skrevan, det var brant på sidan.

Längst dit upp skulle vi till hütten.

Här sitter en nöjd vandrare tror jag.

Bara en liten bit kvar upp till lunchen.

Härligt att vara uppe.

Vilken utsikt det var ner mot dalen.

Jag vilar ut lite efter strapatsen

Dags att beställa in lite lunch.

På väg neråt mot bussen men först ännu en hütte

Konstiga mindre berg finns det också.

Dag 9: Lördag 12/7 2008 kl. 08.15

Jag sitter nu i foajén i hotellet och väntar på avfärd norrut med bussen. I går vilade jag upp ordentligt så febern försvann och jag var pigg igen på kvällen.

I gårdagens vandring gick man i lite olika grupper. Några gick från Edelweiss hütte och en bit uppåt och sedan tillbaka till Corvara. Men 7-8 st. tog sig hela vägen upp till toppen på Sassongher, vilket tydligen var en extra upplevelse.

Men man fick inte ha det minsta anlag för svindel, då det delvis var mycket brant och hjälp med vajrar. Men efteråt ger det minnen, som man inte glömmer. Jag får försöka återkomma hit en annan gång och vara redo för en toppbestigning då.

På eftermiddagen kom även dom som hade gått hütte till hütte, så man kunde fråga hur dom har haft det. Dom har under veckan gått mellan olika hütten och legat över i dessa. Det var delvis jobbigt att vandra upp och ner i dalarna och bergen, men det är ju 5 kängor på den turen, så då ska det vara jobbigare.

Senare fick vi som vanligt vår 5-rätters middag med utmärkt servering. Vi samlade ihop dricks, som Lasse överlämnade till personalen med ett extra tack till kocken.

Kvällen avslutades med att vi gick till en restaurang för en drink och lite dans till levande musik. Nu ska vi fylla bussen med våra väskor och kliva på för avfärd.

Jag vandrade runt lite i Corvara.

Det fanns flera linbanor upp i bergen.

Huvudgatan genom Corvara.

Utsikt från verandan.

Dag 10: Söndag 13/7 2008 kl. 11.15

Nu har vi just lämnat Jönköping för vidare färd norrut. I går morse lämnade vi Corvara vid 9-tiden och åkte först till Neustift i Österrike för att hämta upp 15-20 personer, som vandrat där. Därefter lämnade vi av några i Innsbruck, som skulle åka till Ischgl för ytterligare en vandringsvecka där.

Sedan åkte vi norrut in i Tyskland och tog inte lunch förrän runt kl. 15. Men de flesta hade nog köpt med sig extra fika på morgonen. För min del hade jag dessutom en påse med russin och nötter som mättar.

I Tyskland var vädret rätt dåligt, tidvis regnigt. När vi på en rastplats ätit middag vid 20-tiden och sedan fortsatte norrut var motorvägen avstängd och alla motorfordon dirigerades om på småvägar genom små orter, så vi blev c:a 2 timmar försenade.

Rätt värdelöst av tyska myndigheter att inte kunna sköta detta på ett smidigare sätt. Det gjorde att vi åkte på färjan i Puttgarten vid 3-tiden på natten och alla måste av säkerhetsskäl som vanligt gå ur bussen då.

Vi blev senare även försenade till Malmö-Helsingborg, så de som skulle till Göteborg fick ändra på sina resplaner.

För vår del är vi nu en dryg timme sen. Detta gör att bussen, som ska vidare till Åland, får ta en senare färja än planerat. För min del gör det inte så mycket, då jag tar pendeltåget.

Dags att packa bussen för att lämna Corvara.

På väg genom Österrike.

Sedan norrut genom Tyskland.

Mellan Danmark och Sverige fanns vindkraftparker.

Dag 10: Söndag 13/7 2008 kl. 13.00

Detta har varit en mycket trevlig vandringsvecka, som jag rekommenderar varmt och med en vandringsledare Lasse, som såg till att allt fungerade väl. De som inte vandrat men är nyfikna bör fundera på svårighetsgraden i form av antal kängor, som Sundqvists har.
För min del var 2 kängor förra året för enkelt medan 4 kängor i år känns rätt. Att vandra hütte till hütte med 5 eller 6 kängor kanske är en aning mycket, men det har jag inte provat på. Ibland kan det även hända att vandrarna delas upp i två grupper för en lättare och svårare del.

Det är inga problem att sitta på bussen hela vägen ner genom Tyskland. Detta medför att man kan använda bussen där nere vid vandringarna, vilket är mycket praktiskt. För min del har jag gjort av med c:a 230 euro på resan.

Packningslista

Allmänt

Sjukvårdslåda med plåster, sax, gasbinda, bomull, kompress
Toarulle        Mobil           Mobilladdare      Läsglasögon
Intyg från hemförsäkring        Liten ryggsäck    Litet ryggsäcksregnskydd
Plånbok         Tandborste      Tandkräm          Dubbelschampo
Liten handduk   Digitalkamera   Batterier,laddare Vattenflaskor 2
Anteckningsbok  Pennor          Bok               Euro (400e)
Godispåse       Pass            Handväska

Nesckaffe       Te-påsar        Choklad-påsar     Varma koppen
Jordnötter      Russin

Vid avfärd

Sandaler, tunna sockar, kalsonger, delad fjällbyxa, T-shirt, Sportjacka,  plånbok,

I lilla ryggsäcken

Kalsonger, sockar, T-shirt, fleese skjorta, kaffetermos, mugg,
Varmt vatten i termos för kaffe, te, choklad och varma koppen.
Matkasse för lunch med sallad, mackor, youghurt, frukt, bullar, läsk, sovkudde

I lilla handväskan

Pass, plånbok, euro, anteckningsbok

I kameraväskan

Kamera, minne, batterier ( laddare är ej med)