Statistik, enkäter och marknadsundersökningar med SISS
Analys av bl.a. miljö- och energimätningar med SIGS
ANASYS AB presenterar

Tältning upp mot Lapporten, Abisko 2010

Lapporten.

Kommentar: I början av augusti var vi två stycken som gjorde en vandring i Abisko särskilt till Lapporten. Jag provade mitt lilla enmanstält. Det blev så att vi hade våra tält på ett ställe mellan Lapporten och Abisko och gjorde dagsvandringar därifrån.

Dag 1: Måndag 2/8 2010 kl. 22:20

Nu sitter jag i tåget i en nästan fullsatt vagn, så det har blivit varmt i vagnen. Det var regnigt i Stockholm men på väg in i Hälsingland klarnade det upp. Med lite tur blir det fint väder de första dagarna.

Som vanligt har jag packat rätt mycket så ryggsäcken ligger runt 25 kg. Denna gång har jag även en läsplatta med mig på c:a 400gram. Jag har 5 böcker i den.

Det är inte så dumt om man vill fördriva tiden med att läsa. Jag har även en liten lätt nylonryggsäck i handen med mackor och dricka.

På centralen i Stockholm åt jag några pizza slice och har även fått med mig 2 extra i nylonsäcken, så jag har även att äta i morgon innan tåget kommer fram i Abisko mitt på dagen.

Nu ska jag läsa lite mer på en deckare av Leif GW Persson innan jag somnar. Bokläsning kan vara ett bra sömnmedel. Jag sitter i en vanlig sittvagn och har en halskudde, så det fungerar bra.

Dag 2: Tisdag 3/8 2010 kl. 07:30

Vi lämnar nu Murjekk, där 30-40 vandrare klev av för att åka buss till Kvikkjokk. Nu kan man säga att solen skiner från en klarblå himmel, riktigt härligt väder.
Men det har tydligen regnat en hel del tidigare för det är stora vattenpölar på vägarna.

Jag har ätit frukost som var några mackor och te, vilket vara bar halvvarmt men drickbart ändå. Kaffe är sämre att ha med då halvvarmt kaffe inte smakar så bra. Nu är det c:a 4 timmar kvar till Abisko.

Här kliver det av ett gäng i Gällivare
och åker norrut med buss mot Ritsem.

Många klev av i Kiruna
för att ta bussen till Nikkaluokta.

Dag 2: Tisdag 3/8 2010 kl. 21:00

Igår fortsatte vädret att vara bra även i Gällivare, där det klev av en stor grupp människor, som skulle åka med buss mot Ritsem. Det kan vara vandrare som går Kungsleden norrut mot Kebnekaise eller söderut mot Kvikkjokk eller som ska vandra Padjelantaleden eller in i Sarek.

I Kiruna blev vädret däremot sämre. Där klev det av vandrare som åker buss till Nikkaluokta och sedan vandrar vidare till Kebnekaise. Enligt tidningsartiklar är det tydligen mycket populärt att vandra i fjällen särskilt till Kebnekaise. Men många tycks inte vara beredda på regn och hård vind samt den steniga stigen upp mot Kebnekaise utan vänder om när det blir dåligt väder. Det kan vara en bra idé att börja sin fjällvandring med en enklare vandring som i Jämtland eller här i Abisko.

När jag kom fram till Abisko Östra fanns Kjärstin där, som är den enda som hakat på möjligheten att vandra i Abisko. Meningen var att fler skulle anmäla sig på ett kontaktforum för bl.a. aktiviteter, som ligger på dax.se. Många har hört av sig och tyckt att det verkade spännande, men sedan gäller det även att bestämma sig.

Hon hade åkt med flyg dagen före till Kiruna och sedan buss och låg sedan över här på vandrarhemmet. Det går ju förstås mycket fortare men är lite dyrare. För min del är det första gången jag är i Abisko Östra. Här finns lite av varje som en stor fjällbutik samt matbutik och hotell, restaurang och vandrarhem.

Vi gick först till fjällbutiken och sedan till matbutiken och handlade lite. Därefter gick vi till vandrarhemmet så jag fick se hur det ser ut där. Fortsatte förbi hotell med restaurang som var bara några hundra meter längre bort. Där finns café kl. 11-18 samt 3-rätters middag kl. 18-20.30.

Därefter vandrade vi stigen uppåt mot Lapporten. Den var lätt att följa och vädret var bra, lite lagom svalt och uppehåll. Efter drygt 4 km kom vi upp till en liten sjö, som låg c:a 300 meter bredvid leden. Här har vi hittat tältplatser intill sjön, där vi kan hämta dricksvatten.

Det blev pasta och torkad köttfärssås till middag. Jag lade köttfärssåsen i blöt och dra i sig ljummet vatten i en kvart innan den blev tillräckligt mjuk. Senare kom det en del regn uppe vid Lapporten samtidigt som solen sken så det blev fina bilder på regnbågen. Kvällen avslutades med att läsa en av böckerna i läsplattan.

Vi börjar närma oss slutmålet.

Torneträsk har gjort Abisko känt.

I Abisko Östra finns en fjällbutik med restaurang.

Det finns även en stor matvarubutik.

På andra sidan järnvägen finns ett vandrarhem.

Dessutom finns ett hotell med en fin restaurang.

Vi vandrar på stigen upp från Abisko Östra.

Enligt skylten fortsätter vi i riktning mot Paddus.

Uppe vid sjön med lägerplatsen.

Utsikt över vid sjön där vi tältade.

Regn vid Lapporten med regnbåge.

Därefter klaranade det upp.

Vi tältade intill en mysig liten sjö.

Vattnet var klart och rent att användas som dricka.

Dag 3: Onsdag 4/8 2010 kl. 20:00

I morse vaknade jag strax efter kl. 5 av att solen värmde på tältduken. Jag gick ut en sväng och passade även på att fota. Sedan somnade jag någon timme. Vi började morgonen med en kopp kokkaffe. Vädret var riktigt fint och det blev en lång frukost på havregrynsgröt och torkad mjölk och med mycket prat.

Framåt 10-tiden hade vi packat lunch med te i termos och mackor på dubbla hårdbröd och gick en bit upp mot Lapporten. Sedan gick jag ensam mot berget zz, där jag fikade. Efteråt vände jag neråt mot leden mot Lapporten och sedan tillbaka där vi skildes. Här skulle man kunna ha många olika vandringsturer för ovana vandrare.

Vi mötte en hel del vandrare som skulle vidare genom Lapporten. Vi vände om och kom tillbaka till tälten vid 4-tiden och tog det sedan lugnt för vila efter dagens vandring.

Vädret var fint men tyvärr även en hel del mygg, så djungeloljan var bra att ha. Om man har besvär med mygg, kan man bo i vandrarhem eller hotell och då slippa myggen.

Vi har i kväll ätit Wildlife frystorkad mat med Gulasch till middag som smakade alldeles utmärkt. Man kokar upp vatten och häller i påsen samt vänta en kvart. Sedan är maten färdig att ätas direkt ur påsen, vilket är mycket praktiskt.

Morgonsol över våra tält.

Härligt väder med mitt tält i förgrunden.

Frukost i morgonsolen.

Vår första vandring blir mot Lapporten.

En blick bakåt mot Torne Träsk.

Jag vandrar uppåt mot Lapporten.

Jag fortsätter upp mot ett berg.

Mycket fin utsikt över Torne Träsk.

Tillbaka igen till tältplatsen och kvällsmat.

Kvällssol med Lapporten i bakgrunden.

Dag 4: Torsdag 5/8 2010 kl. 22:00

Nu har jag just lyssnat till vädret, som är på P1 strax före kl. tio på kvällen. Det är det enda jag lyssnar på nu när jag inte är ensam på fjället, så jag kunde ju ha lämnat radion hemma. Det har tydligen varit mycket regn utefter hela östra Sverige, men här i väster var det varir riktigt fint.

I morse klev vi upp strax efter kl. 8 och kokade som vanligt havregrynsgröt med torrmjölk samt diverse nötter med mandlar och salt och socker, så det smakade riktigt gott.

Vi kom iväg vid 10-tiden och gick mot Nissanjokkcanyon i väster c:a 3 km bort. Där stannade vi och åt mackor och drack te/kaffe. Sedan följde vi denna dalgång ner mot Abiskojokk och till Abisko turiststation, vilket var runt 7 km att vandra. Det var lite svårt att följa denna stig, då den ibland nästan försvann.

Vid Abisko turiststation var det mycket folk och man förberedde sig för att ta emot folk som deltog i Fjällräven Classic, som startar i morgon. Man tävlar i att vandra så snabbt som möjligt från Nikkaluokta till Abisko. De snabbaste lär göra det på under 15 timmar, vilket är väldigt snabbt. De springer således hela tiden.

Vi gick vidare till Abisko Östra och åt en rejäl middag vid restaurangen i fjällbutiken. Sedan handlade vi lite mat vid matbutiken. Jag hade en liter T-sprit med mig från start och den skulle nog räcka hela veckan. Vi gick vidare till vandrarhemmet och bokade sängplats från lördag till söndag.

Vi gick sedan tillbaka fyra km uppför leden till den lilla sjön där vi hade våra tält. Jag drog iväg i förväg för att göra upp en eld och grilla korv. Jag fick till en riktigt bra grillplats i en grop med stenar som jag lade i en ring. Det fanns gott om torra pinnar att elda med. Vädret har varit fantastiskt fint i dag och ser ut att fortsätta så framöver.

Nästa dag var det en ny vandring.

Dags för en kopp kaffe med macka efter några km.

Vandringen fortsatte på en lättgången stig mot Abisko.

Här går vi utefter Abiskojokk.

Vi kom ner till en mysig björkskog.

Här breder Abiskojokk ut sig.

Abiskojokk slingrar sig mellan klippväggar.

Nu är vi framme vid Abisko fjällstation.

Stationen gör sig redo att ta emot vandrare
som deltagit i Fjällräven Classic.

Utsikt från restaurangen i Abisko Östra
mot Torneträsk och fjällen där bakom.

På kvällen gjorde vi en liten eldstad.

Nu blir det gott med grillad korv.

Dag 5: Fredag 6/8 2010 kl. 22:00

I dag har vi haft en vilodag efter gårdagens vandring på 16 km med soligt och fint väder och lagom med vind som blåste bort myggen.

Jag har mest läst böcker i min läsplatta och min vandringskamrat har suttit och målat. Här skulle säkert fler från www.dax.se ha trivts, om de hade kommit med.

Till lunch åt vi färdiggrillad korv från gårdagen. Sedan åt vi en tidig middag på Wildlife Gulasch. Framåt 4-5 tiden på aftonen blev vädret mera osäkert med vindbyar. Vi hade tänkt packa ihop och gå ner mot Abisko Östra, så vi gjorde det redan då. Det tog c.a två timmar att ta sig ner i mycket lugn takt och vi stannade några hundra meter ovanför helikopterplattan och satte upp tälten där inne i skogen.

Sedan gick vi ner till hotellet abiskomountainlodge.se och åt en efterrätt med kaffe och kunde se DN-galan i fri idrott på TV. Därefter var det dags att sova.

Solen går upp över fjälltopparna.

Nattdimman börjar att lätta.

Frukosten består av gröt med nötter och sylt.

Jag kokar upp havregrynsgröt.

På eftermiddagen flyttade vi tälten ner mot samhället.

Det visade sig vara rätt myggigt men gick bra ändå.

Dag 6: Lördag 7/8 2010 kl. 21:00

I morse vaknade man i svett, då det varit varmt under natten och ännu mer när solen kom upp. Vi åt frukost som vanligt på kokt havregrynsgröt med nötter och lingonsylt. Sedan gick vi ner till hotellet och drack en kopp kaffe.

Vi hade tänkt ta tåget till Björkliden och därifrån gå upp i dalen till Njulla och åka linbanan ner. Men tåget var försenat nästan en timme och vi såg det skulle bli för jobbigt, så vi gick i stället till Abisko turiststation. Där var mycket folk i farten. Nu hade bl.a. Fjällräven Classic startat med tävling från Nikkaluokta till Abisko.

Vi tog linbanan upp till serveringen på berget Njulla och fikade. Därefter tog vi en timmes promenad upp till toppen på Njulla. Där var det fin utsikt ner mot Björkliden och ut mot Torneträsk. Den promenaden kan man rekommendera.

Sedan gick vi tillbaka och tog linbanan ner. Vid turiststationen kunde vi se många deltagare i tävlingen och en del haltade betänkligt av ansträngningen. Vi stannade en stund innan vi gick tillbaka till tälten, packade ihop och gick till vandrarhemmet abisko.net, som fanns nedanför hotellet. Där tog jag en efterlängtad dusch och sedan gick vi till hotellet för att avnjuta en god 3-rätters middag.

Det är bra här i Abisko Östra för man kan äta middag vid hotellet eller en ordentlig måltid nere vid fjällbutiken, där vi tidigare ätit lövbiff med pommes frites. Nu är det dags att sova i en riktig säng i vandrarhemmet.

En helikopter intill anlitades bl.a. av fiskare.

Järnvägsstationen i Abisko Östra låg öde.

Uppe på fjället Njulla vid restaurangen.

Vi fortsätter en timmes vandring till toppen.

Utsikt från toppen ned över Torne Träsk.

Långt där nere är Björkliden.

Abisko fjällstation ligger i kurvan
och Abisko Östra ligger i skuggan.

Vi gick sedan en annan väg
tillbaka till restaurangen.

Tillbaka till restaurangen igen.

Därefter tog vi linbanan ner.

Utsikt från liftkorgen.

På kvällen åt vi en fin middag på hotellet i Abisko Östra.

Dag 7: Söndag 8/8 2010 kl. 15:30

I morse vaknade jag upp till en helt klar himmel. Vilket väder det är. Vi gick upp och kokade som vanligt havregrynsgröt till frukost samt drack drickchoklad med några mackor till. Kjärstin skulle åka med flyget i Kiruna, så hon gick i väg för att ta bussen i Abisko Östra.

Jag tog det lugnt några timmar och satt och läste på verandan. Sedan gick jag till matbutiken och handlade lite mat samt åt en pytt i panna vid fjällbutiken. Därefter tog jag min tunga ryggsäck och traskade 2 km hit till turiststationen.

Här är mycket folk framför allt alla deltagare i Fjällräven Classic. Det kommer folk lite då och då som har gått från Nikkaluokta. Nu väntar jag på mitt tåg som går om en timme.

Om man vill komma nära fjällnaturen så är Abisko ett utmärkt ställe att åka till. Man kan bo på turiststationen eller i Abisko Östra bo på hotellet eller vandrarhemmet. Men man kan förstås också göra som vi gjorde och tälta uppe på fjället.

Man kan göra dagliga vandringsturer eller var med i utflykter som arrangeras från turiststationen. En enkel tur är att ta linbanan upp på Njulla och fika på restaurangen. Så Abisko kan rekommenderas varmt till alla.

Vandrare tar igen sig efter
deltagande i Fjällräven Classic.

En vandrare kommer i mål
efter 11 mils vandring.

Packningslista

Utrustning
Matlåda med kniv, gaffel, sked, tesked, visp, mugg, smörkniv, konservöppnare, ölöppnare
Sjukvårdslåda med plåster, sax, gasbinda, bomull, kompress
Stormkök med tändstickor, svinto, T-sprit, diskborste, kökshandduk
Ryggsäck         Tält             Tältlås med nycklar     Sovsäck

Russin 4 paket  Snabbmakaroner 4p Havregryn               Torrmjölk 1 påse
Kaviar          Bregott

Vid avfärd
Joggingskor, tunna sockar, kalsonger, delbara långbyxor, T-shirt, plånbok
Träningsoveralljacka, Varmt vatten i termos för kaffe, te, choklad
och varma koppen. Matkasse för lunch med sallad, mackor, youghurt, frukt,