Statistik, enkäter och marknadsundersökningar med SISS
Analys av bl.a. miljö- och energimätningar med SIGS
ANASYS AB presenterar
Tillbaka

Av Hanna Lindahl

Hej

Jag och 14 andra scouter från Scoutkåren Engelbrekt var och vandrade vid Sylarna i somras. Nu ska ni få höra min berättelse om min första vandring.

Den 11/10 träffades vi på Centralstationen för att ta tåget till Östersund som lämnade stationen 18.30. För dem flesta skulle detta bli våran första fjällvandring. Alla tyckte att det var roligt att åka tåg utom våra ledare, som blev trötta på oss, vi var ju 13 år och uppåt.

DAG 1

Klockan 6.00 på morgonen då blev vi väckta av ledarna att vi skulle packa ihop alla saker . Tåget kom till Östersund runt 6.20. Från Östersund åkte vi Buss till Enafors. Där vi fick sitta ock vänta på en annan buss i en vänthall. När bussen väl kom var vi inte lika glada , vi skulle åka i en gammal postbuss som vi kallar "spybussen". Sätena var gula, gröna , svarta och vita. Sen släppte den av oss vid Storulvån, tror jag. I början tyckte vi det var jobbigt. Vi stannade och åt lunch vid någon fjällstation den maten vi hade smakade skit rent ut sagt. Vi hade frystorkad mat och det vi år först var vildmarksgryta och det var det äckligaste vi åt under hela den vandringen. Sen gav vi oss av mot Herrklimpen och innan lunchen så stukade jag foten. Vi slog Läger efter snö, snö och åter snö. Där vi slog läger var vid en älv. Nu fick vi göra vad vi ville fram tills det var kvällsmat och efter det så fick vi vara uppe till 22.00. Sen så skulle alla ha tvättat sig och gått och lagt sig .

DAG 2

Idag ska vi gå till Sylarna, men när vi kom fram till Sylarnas fjällstation så märkte vi att vi inte komma över floden så vi fick bestiga herrklimpen istället alla orkade inte bestiga toppen men helst jag med min onda fot. Så vi gick in och värmde oss inne i huset och la oss i sängarna under filtarna . Men sen så skulle man förstås ut i Snöstormen igen . Vi skulle äta lunch, idag var det kyckling och ris. Alla stod och skakade när vi åt, alla frös så. På vägen tillbaka så åkte vi regnkappor , det menas att vi satte oss ner i snön och åkte. Sen var vi bara med varandra och slappade . Sen var det dags för kvällsmat och sen var det att gå och lägga sig .

DAG 3

Idag gick vi till Storulvån. Vandringen började att vi skulle gå uppåt. Sen när vi hade gått ungefär halva vägen så åt vi lunch och idag var det kyckling. När vi diskade körde vi kåsarace. Sen fortsatte vandringen mot Storulvån när vi kom fram var det dags för ett dop i det blå kalla vattnet. Nästan alla badade. Sen så var det dags att sola som var skönt vi gjorde det medan vi åt kvällsmat. Klockan nio så säger dem att vi ska ta på oss scoutskjortorna och ställa oss på led. Vi skulle inviga en Stigfinnare. Sen så skulle vi sova.

DAG 4

Nu var det dags att bege sig neråt. Det var meningen att Seniorerna skulle gå till Handöl men det gjorde dem inte. Vi stannade på vägen och slog läger i en dal. Under natten så rasade vårat tält .

DAG 5

När vi började gå så blev jag sjuk. I dag skulle vi gå till Handöl men jag blev allt sämmre, vi hittade ingen tältplats och vi var tvugna att slå upp tält när vi skulle äta, bra för det regnade. Vi gick och gick , till slut kom vi ut på en asfalterad väg och då ringde vår ledare till en camping och sa att han skull komma och öppna fyra stugor åt oss och att han skulle fixa en dusch så att vi kunde få tvätta oss och att jag skulle bli varm. Det vi blev mest glada för, var att det fanns sängar och en tv i varje stuga . Sen låg vi hela dan i sängarna jag i allafall.

DAG 6

Idag ska vi ta tåget hem men först så skulle dom kolla på ett vattenfall. Jag och en som heter Jenny fick åka bil till Enafors. Där satt vi i två timmar och spelade kort. Sen kom dom andra och då fick vi sitta och vänta i två timmar till. Sen så kom det några andra och dom vägrade gå in bara för att det stank skit där. Sen kom bussen som vi åkte med till Östersund. Sen satte vi oss på tåget ock åkte hem till Göteborg.